Kieku Oy on Vuoden yritys Loimaalla

0

LOIMAA – Ylpeitä totta kai ollaan, että meidät on huomattu ja huomioitu, toimitusjohtaja Juha Lehto kommentoi Kieku Oy:n valintaa Vuoden yritykseksi Loimaalla. Tuottajien omistama munapakkaamo on Lehdon mukaan erityisen ylpeä siitä, että yritys on ainoa kokonaan kotimaisessa omistuksessa oleva alan toimija Suomessa ja sellaisena suurin lajissaan.
– Meillä on hyvät omistajat, pieni matalan organisaation hallinto, hyvä henkilöstö ja suunnitelmia tulevaisuuden varalle, Lehto luettelee tyytyväisenä. Tulevaisuudensuunnitelmiin kuuluu markkinoinnin tehostaminen, ja niinpä yritys rekrytoi nyt myös myyntipuoleen.
Kiekun edustus kävi pokkaamassa yrittäjäpalkinnon maakunnallisessa yrittäjäjuhlassa Turun Logomossa. Menestys jaettiin myös koko henkilöstön kesken juomalla kakkukahvit yhdessä. Vuonna 2007 perustettu yritys on kasvanut toiminta-aikanaan niin tiloiltaan kuin henkilöstömäärältään. Kun aloitettiin, työntekijöitä oli seitsemän, nyt on 23. Vuosittain on palkattu pari-kolme työntekijä lisää, mutta toimintoja on myös automatisoitu. Valmistumassa on jo toinen laajennus Lamminperässä Loimaalla sijaitsevassa toimipaikassa.
– Rakensimme lisää varastotilaa. Täällä pakataan miljoona munaa työpäivän aikana, noin 250 miljoonaa kappaletta vuodessa. Munat menevät suurille toimijoille, kuten Keskolle. Voi hyvin sanoa, että jokainen Pirkka-rasian kananmuna on meillä pakattu, Lehto toteaa.
Kieku perustettiin aikoinaan tuottajavoimin edistämään mahdollisimman hyvän tuottajahinnan saamista kananmunalle niin, että tuottaja pääsee itse vaikuttamaan asioihin. Nyt omistajatuottajia on kaikkiaan 15, ja lisäksi Kiekuun tulee kymmeneltä muulta tuottajilta kananmunia.
– Omistajia voi kiittää siitä, että operatiivinen johto voi työskennellä rauhassa, Lehto sanoo. Hän on on ollut Kiekun toimitusjohtajana lähes yrityksen perustamisesta lähtien eli 12 vuotta.
Kananmuna on mitä suurimassa määrin perustuote, jonka tuotteistamiselle sellaisenaan on rajansa. Kieku on profiloitunut omilla tuotteillaan, muun muassa omega-munilla. Kuluttajalle kananmunista on tehty kaikkineen entistä houkuttelevampia erottautumalla pakkauksilla. On myös muuta valinnanvaraa luomusta vapaiden kanojen muniin. Suomalainen syö Siipikarjaliiton mukaan keskimäärin 170 munaa vuodessa. Kulutusmääriin vaikuttavat monet seikat terveysvaikutustutkimuksesta erilaisiin ruokavaliovillityksiin. Hinta ei päätä huimaa.
– Hintatasoltaan kananmuna on edullinen ruoka-aine. Kymmenen kappaleen rasian saa jopa eurolla eli yksi kananmuna maksaa halvimmillaan 10 senttiä, Lehto toteaa. Hänen mukaansa markkinoilla on ollut pitkään lievä ylituotanto, mikä väistämättä vaikuttaa hinnanmuodostukseen.
Kieku on pärjännyt ja kasvanut eikä huominen huoleta. Investoinnit on tehty harkiten.
– Meillä on tässä ollut koko ajan vahva usko tulevaisuuteen. Tavoitteena on jatkaa kasvua ja olla vahvasti loimaalainen yritys. Ensi kevääksi on suunnitelmia, joista ei vielä sen enempää, mutta kehitysideoita on, Lehto sanoo.

 

Lue lisää x.x.xxxx lehdestä