Kyselyt maksujärjestelyistä kasvaneet merkittävästi

0
Liedon Säästöpankki ja OP Loimaa tarjoavat kassapalveluita, mutta suosittelevat käteisen sijasta käyttämään pankkikorttia. Nordea sulki toimipisteensä toistaiseksi.

LOIMAA Loimaan pankeissa on viime viikkoina kerrottu asiakkaille tavanomaista enemmän lainojen maksujärjestelyvaihtoehdoista.

– Huoli kasvaa kaiken aikaa. Kun luemme mitä maailmalla tapahtuu, näyttää todennäköiseltä, että entistä useammat kohtaavat tilanteen, jossa joutuvat lomautetuiksi, Liedon Säästöpankin toimitusjohtaja Jussi Hakala sanoo.

Talouden epävarmuuteen on vastattu joustoilla, eli lainanlyhennyseriä voidaan muuttaa tai myöntää lyhennysvapaita. Joskus kyseeseen voi tulla uuden luoton myöntäminen, kun tulonmenetykset aiheuttavat hetkellistä haittaa.

Neuvottelut, joita on käyty runsaasti jo nyt, ovat aina tapauskohtaisia.

– Yrittäjät ja yritykset ovat selkein yksittäinen ryhmä, mutta myös henkilöasiakkaat ovat lähteneet kysymään lainajoustoja, OP Loimaan toimitusjohtaja Juha Pullinen kertoo.

Pankkiryhmät eivät ole huolissaan omasta vakavaraisuudestaan muuttuneissa olosuhteissa. Suurempaa huolta aiheuttaa se, jos koronavirus pääsee tarttumaan henkilökuntaan.

Henkilöstön terveydensuojeluun on kiinnitetty huomiota monin tavoin. Käteistä käsiteltäessä käytetään suojahanskoja. Myös hengityssuojaimia on tarvittaessa olemassa.

Osuuspankissa on asennettu pisarasuojia palvelutiskeille. Nordea on sulkenut konttorinsa ja siirtynyt palvelemaan asiakkaitaan verkossa ja puhelimitse.

Liedon Säästöpankin Loimaan konttorilla on siirrytty vuorotteluun, jolloin osa tiimistä on konttorilla ja osa työskentelee mahdollisuuksien mukaan etänä.

Tutut asiakaspalvelijat ovat edelleen tavoitettavissa kasvotusten, mutta OP Loimaa ja Liedon Säästöpankki toivovat, että kaikki asiat, jotka ovat puhelimitse tai verkossa hoidettavissa, hoidettaisiin etänä. Sähköisen asioinnin määrä on kummassakin pankissa kasvanut viime viikkoina.

– Verkkoa ja mobiilipalveluja käytetään yleisesti ottaen jo erittäin runsaasti, mutta meidän pankkimme osalta on ollut havaittavissa, että asiointi on siirtynyt nyt myös puhelinaikojen suuntaan, Pullinen kuvailee.

Koronakriisi näkyy myös asuntomarkkinoilla ja sitä kautta pankeissa. Lainahanoja ei ole laitettu kiinni, mutta asunnonostajissa on havaittavissa selvää varovaisuutta.

Pörssin liikehdintään on suhtauduttu maltillisesti.

– Sijoittajien keskuudessa ei ole ollut suurta myyntipaniikkia, Hakala toteaa.

– Pitkäjänteinen sijoittaja muistaa, että osakkeet kannattaa ostaa, kun kurssit ovat alhaalla. Kovin moni ei kuitenkaan lähde uutena sijoitusmarkkinoille vaan mieluummin haluaa katsoa, miten tilanne kehittyy, Pullinen näkee.

Pankkien toimitusjohtajat näkevät käsillä olevan tilanteen todella poikkeuksellisena. Muuttuvaa tilannetta seurataan tarkasti ja asioihin pyritään reagoimaan nopeasti.

– Tilanne on vakava, ei siitä mihinkään pääse. Tilanne ei tule purkautumaan nopeasti. Aika näyttää, missä vaiheessa epidemia saadaan laantumaan, mutta niin kauan täytyy sietää epävarmuutta, Pullinen sanoo.

Pullinen ja Hakala neuvovat ottamaan pankkiin rohkeasti yhteyttä, jos jokin askarruttaa mieltä. He suosittelevat pankkikortin lähimaksun käyttämistä pin-koodin näppäilyn tai käteisen käsittelyn sijasta sekä fyysisten kontaktien välttämistä, niin pankissa kuin muualla.

– Yleisesti kehottaisin rauhallisuuteen. Sen me suomalaiset osaamme. Ei hötkyillä, vaan toimitaan ohjeiden mukaan, toimitusjohtaja Hakala painottaa.