LOIMAA Kesän päällystysohjelmat on lyöty lukkoon Ely-keskuksissa, niin myös Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella. Loimaalla valtion rahoittamia päällystyskohteita on kaikkiaan neljä, joista liikenteellisesti merkittävin on valtatie yhdeksän osuus Pikatieltä Paunan risteykseen saakka, noin 3,6 kilometriä. Valtatien uraisuus on merkittävä syy uuden päällysteen tarpeelle.
Myös Tampereentie päällystetään, minkä lisäksi kesän ohjelmassa on kaksi pienempää kohdetta Loimaalla. Ne molemmat sijaitsevat Alastarolla Säkylään johtavalla yhdystiellä 2101. Tie saa Mälläisissä uutta pintaa noin kahden kilometrin matkalla, ja lisäksi päällystetään 700 metrin tieosuus lähempänä Alastaron keskustaa.
Varsinais-Suomen Ely-keskuksen kunnossapitoasiantuntija Jukka Heikkilä arvioi, että aikataulullisesti Loimaan seudun kohteet eivät ole ensimmäisten tehtävien joukossa.
– Päällystyksiä ollaan vasta aloittelemassa eikä tarkkoja aikatauluja ole vielä tehty, mutta Loimaalle päästäneen joskus heinä-elokuussa, Heikkilä arvelee.
Teiden kunnostukseen saatiin maakunnassa rahaa enemmän kuin pitkään aikaan, tuplaten viime vuoteen verraten. Tienpitäjä on parantuneesta tilanteesta mielissään, mutta yhden vuoden isompi potti ei vielä ratkaise kestävästi kaikkia korjaustarpeita.
– Jos tämän vuoden rahoitustaso jäisikin pysyväksi, niin sitten, Heikkilä sanoo.
Valtion päällystebudjetista lohkesi Varsinais-Suomen ja Satakunnan kohteisiin nyt 21 miljoonaa euroa, joka on noin kymmenen miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna.
Päällystysohjelman pituus on tässä vaiheessa noin 430 kilometriä, joka on jopa 160 kilometriä enemmän kuin viime vuonna. Siitä Loimaalle siis kymmenisen kilometriä.
– Korjausvelkarahoituksen ansiosta päällystemäärät nousivat 2016 moneksi vuodeksi, mutta viime kesänä päällystyspituus oli lyhin moneen vuoteen.
Uuden päällysteen vaikutuksesta Tampereentien nopeusrajoitukseen Heikkilä ei osaa sanoa vielä mitään. Tien ylin sallittu nopeus on nyt 60 kilometriä tunnissa, eikä nopeutta nosteta puheena olevalla tieosuudella ainakaan hautausmaan puoleisessa päässä, jossa on useita liittymiä.
– Sitä en osaa sanoa, miten sitten siitä eteenpäin, Heikkilä sanoo.
Se, mitä budjetoiduilla määrärahoilla täsmälleen kesän aikana saadaan, on kiinni myös bitumin hinnoista. Ely-keskuksen mukaan bitumi on tällä hetkellä aikaisempaa edullisempaa, mutta kehitystä seurataan.
Tänä vuonna päällystysmäärissä päästään taas korjausvelkarahoitusvuosien tasolle ja vähän ylikin.
Päällystyskohteiden valinnassa painotetaan edelleen vilkasliikenteisiä pääteitä, joiden päällysteet ovat urautuneet. alemmalla tieverkolla huonokuntoisia teitä on niin runsaasti, että pääosin ne joudutaan pitämään liikennöitävässä kunnossa vain täsmäpaikkauksilla.