LOIMAA Riihimäkeläinen Tero Rekimäki on jättänyt jo yhden tarjouksen huomenna järjestettävään harraste- ja klassikkoautojen huutokauppaan. Kohteena ei olekaan ihan mikä tahansa menopeli, vaan todella harvinainen, manuaalivaihteinen Mercedes Benz 280 SE 3,5 coupe, vuosimallia 1970. Rekimäkeä viehättää erityisesti auton upea korimalli.
– Jos se vain osuu budjettiin, voisin ostaa sen, hän toteaa toiveikkaana.
Auto on huutokaupan kallein, joten seteleitä saattaa joutua latomaan pöytään vinon pinon.
– Siinä on lähtöhintana 115 000 euroa, Triangle Motorin omistaja ja huutokaupan järjestäjä Risto Paunonen kertoo ja sanoo komeuden olevan ehta Suomi-auto, jonka alkuperäinen omistaja on ollut herra Jakolev.
Rekimäki on kiinnostunut myös toisesta, täysin erilaisesta autosta. Hän vilkuilee nimittäin kiinnostuneena Mersun vieressä seisovaa vuoden -74 mallista Ladaa, joka on tuotu rajan yli vuonna 2017.
– Se herättää paljon muistoja ja on tosi sympaattinen, hän tunnelmoi itäautoa ihaillessaan ja sanoo, ettei ole huutokaupassa pelkästään ostamassa vaan myös myymässä.
– Olen laittanut myyntiin punaisen kuplavolkkarini, hän vinkkaa kiinnostuneille.
Sukulaismiehet Risto Paavilainen ja Janne Suvanto katselevat puolestaan kiinnostuneina kaikkia mahdollisia automalleja. Molempien talleista löytyy jo entuudestaan harrasteautot, Suvannolla avomallinen Mustang ja Paavilaisella Jaguar. Kierroksella yksi peli herättää kuitenkin miesten kiinnostuksen erityisesti, ja remontissa olevan punaisen Ferrarin kohdalla pysähdytäänkin hieman pidemmäksi aikaa.
– Tämä on yksi kauneimmista Ferrareista, joita olen koskaan nähnyt, Paavilainen ihastelee.
Aikanaan asiakkaalleen punaista kaunotarta ostamassa ollut Paunonen tietää kertoa siitä sen verran, että se on tuotu Suomeen vuonna 2007 ja on edelleen aktiivisessa käytössä.
– Nyt se tuli meille moottorin 50-vuotishuoltoon.
Viitisen vuotta sitten Turusta Alastarolle harraste- ja klassikkoautokorjaamonsa muuttanut Risto Paunonen sanoo harrasteautoilun suosion pysyneen tasaisena koronasta huolimatta.
– Tuntuu, että näihin halutaan satsata, eikä korona ole vaikuttanut asiaan juuri millään lailla.
Hän tietää itsekin lähes neljän vuosikymmenen kokemuksella, että klassikkoauton omistaminen ja käyttäminen on nautinto. Mitään valtavia pääomia se ei myöskään välttämättä vaadi, sillä halvimmillaan autoja saa alle kymmenellä tuhannella eurolla. Hinnoittelulle on olemassa Paunosen mukaan tietyt lainalaisuudet riippuen esimerkiksi auton kunnosta, yleisyydestä ja haluttavuudesta.
– Jos kyseessä on oikein poikkeuksellinen tapaus, siitä joutuu luonnollisesti maksamaan enemmän.
Mitään ehdotonta ykkösmerkkiä tai -mallia Paunonen ei osaa harrastajien keskuudessa nimetä.
– Kaikilla on omat kannattajakuntansa sekä jokaisella autonvalmistajamaalla ja merkillä omat erikoisosaamisalueensa, hän muotoilee diplomaattisesti.
Huomenna avautuva huutokauppa on järjestyksessään kymmenes. Koronan vuoksi se jäi viime vuonna pitämättä, mutta tänä vuonna on yhteistyökumppaniksi saatu Hagelstam & Co., minkä myötä kaupanteko on saanut internet-ulottuvuuden.
Etukäteen autoihin pääsi tutustumaan jo lauantaina, ja paikan päällä kävikin pienryhmissä lähes 70 innokasta autoharrastajaa. Myynnissä on yli 20 autoa sekä yksi mopo. Lisäksi myydään autoihin liittyviä osia ja tarvikkeita.
Autot tulevat myyntiin pääasiassa Suomesta, mutta ostajakunta sen sijaan saattaa olla hyvinkin kansainvälistä. Paunonen sanoo myyneensä autoja esimerkiksi Ranskaan, Italiaan ja Mustanmeren Rannalle.
– Yhtenä vuonna tuli Saksasta kolme miestä, jotka veivät mennessään kolme Ferraria, hän kertoo mieleenpainuneesta, hieman erikoisemmasta ostotapahtumasta.
Vilkkaimpina vuosina huutokaupassa on käynyt 200–400 henkeä. Tämänkertaista kävijämäärää Paunonen ei uskalla lähteä arvailemaan, koska konsepti on uusi.
– Toisaalta tämä näyttää nyt suunnan, millaisen muodon huutokauppa saa tulevaisuudessa.