LOIMAAN SEUTU Maaseudun asukkaat ovat eittämättä eriarvoisessa asemassa puhuttaessa autoilusta, sillä joukkoliikennevälineet ovat harvoin heidän käytettävissään.
Viimeisen vuoden aikana kuvetta on joutunut kaivamaan entistä syvemmältä tankilla käydessä, sillä polttoaineiden hinnat ovat nousseet ennätyslukemiin. Viimeksi keskihinnat ovat olleet yhtä korkeita vuonna 2012.
Vuoden takaiseen verrattuna ollaan noin 30 senttiä suuremmissa litrahinnoissa. Kun vuosi sitten 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli tilastokeskuksen mukaan 1,40 euroa litralta, tänä vuonna siitä saa maksaa jo 1,70 euroa. Prosentteina korotus on yli 20.
Tämänhetkisiin korkeisiin hintoihin on vaikuttanut paitsi raakaöljyn kohonneet tuontihinnat myös viime vuoden elokuussa voimaan tulleet veronkorotukset. Silloin bensiinilitraan lisättiin 6,6 senttiä ja dieseliin 6,9.
VAIKKA polttoaineiden korkeat hinnat on pistetty merkille tankkaajien keskuudessa, ajoihin se ei ole juurikaan vaikuttanut. Pikemminkin kilometrit ovat vähentyneet koronan vuoksi, kuten Lempäälästä Turkuun matkalla ollut Sami Leppänen kertoo.
– Ennen koronaa kilometrejä tuli 50000 vuodessa, nyt ajan enää 10000.
Hän pohtii autoilun olevan myös sen verran helppoa ja mukavaa, että aikoo jatkaa sitä tulevaisuudessakin.
– Jos bensan hinnat nyt nousisivat tästä vielä raskaasti, silloin kyllä ajot varmaan vähenisivät.
Myös Kalle Poso sanoo tätä nykyä ajelevansa koronan vuoksi noin puolet vähemmän kuin ennen. Bensiinin hintaa hän pitää tänä päivänä rajuna.
– Kyllä tämä joka kerta kirpaisee, kun käy tankilla. Tässä ajaisi jo aika paljon taksillakin, hän pohtii lorottaessaan menovettä tankkiinsa.
Toisenlaiset ratkaisut ovat kuitenkin vähissä, sillä sähköautoa hän ei pidä vielä kovinkaan varteenotettavana vaihtoehtona.
– Niiden hinnat ovat vielä niin korkeita, eivätkä akutkaan mitään ympäristöystävällisiä ole.
YMPÄRISTÖSEIKKOJA on pohtinut myös Marketta Sarajärvi, joka ajaa päivittäin töihin Loimaalta Forssaan.
– En ole ihan kauhean paljon vielä perehtynyt, mutta minulla on sellainen käsitys, että sähköautot saastuttavat melkein yhtä paljon kokonaisuudessaan kuin polttomoottoriautot. En ihan täysin usko niiden ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon, hän toteaa, vaikka toivookin, että lähitulevaisuudessa ainakin perheen toinen auto olisi ekologisempi.
Toisaalta, jos dieselin hinta vielä nousee, Sarajärvi aikoo ruveta tutkimaan tarkemmin linja-autovuorojen aikatauluja.
– Pystyisin ainakin joihinkin työvuoroihin kulkemaan bussilla, hän mietiskelee.
Sami Hirsijärvi puolestaan kertoo jättäneensä kaiken ylimääräisen ajamisen pois. Lisäksi hän on ryhtynyt pohtimaan polkupyöräilyä ainakin toiseen työpaikkaan, jonne kertyy matkaa kymmenisen kilometriä.
Kysyttäessä bensalitran kipukynnystä, sellaista ei hänen mukaansa löydy, koska töissä on pakko käydä.
– Se on kuitenkin väärin, etteivät maaseudun asukkaat saa mitään helpotusta tässä asiassa, koska julkiset kulkumuodot eivät ole meille vaihtoehto.
TOIMITTAJALTA
Tiistai on tankkauspäivä
Meille maaseudulla asuville autoton elämä ei ole mahdollista. Joku menopeli on oltava alla, jos mielii tehdä töitä ja kuskata lasta harrastukseen.
Koska kilometrejä tulee paljon, olen oppinut havainnoimaan huoltoasemien bensatauluja tarkkaan. Loimaalla polttoaineen hinta on toki kalliimpaa kuin vaikkapa Turussa, mutta suunnittelemalla voi kuitenkin hiukan säästää. Nimittäin tiistaisin polttoaine on täällä halvempaa. Loppuviikkoa kohden hinnat taas nousevat, eikä tankkiansa kannatakaan silloin täyttää, jos ei ole aivan pakko. Onneksi usein ei ole.
Sari Holappa