Maanantaina tulee voimaan uusi asiakastietolaki. Siinä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä. Lain yksi tarkoitus on ’’edistää ja mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon tuottamien asiakastietojen ja asiakkaan itsensä tuottamien hyvinvointitietojen tietoturvallista käsittelyä’’. Sote-alan palvelunantajille tulee velvollisuus liittyä Kanta-palveluihin. Hyvä!
Digiloikassa puhutaan mielellään asiointiosaamisesta. Miten jokainen hoitaa maksuliikenne-, terveys- ja muut arkiset asioinnit näppärästi netissä.
Asiointiosaamisen rinnalle pitäisi kuitenkin saada vielä rutkasti lisää tietoturvaosaamista.
Tarvitaan huijareiden tunnistamisen taitoa ja sellaista harkintakykyä, joka suojelee yksilöä hänen omilta virheiltään. Siitä vain ei valitettavasti voida säätää lailla, vaan harkinta on jokaisen omissa käsissä sen suhteen, mihin kaikkialle henkilötietojaan antaa.
Hyvä neuvo on suhtautua vakavasti tietoturvalliseen asiointiin ja harkita aina rauhassa. Ottaa selvää, jos jokin epäilyttää – ennen kuin kirjautuu tai painaa ok.
Paras tietoturvakysymys alkaa useimmiten sanalla miksi? Miksi ihmeessä työsähköpostiin muka tulisi linkki Omakantaan kirjautumista varten?
Internetistä piti tulla hyvä. Niin siitä monella tavalla tulikin. Samalla se on paha, vaarallinen ja käyttäjilleen riski, jos henkilötiedot päätyvät vääriin käsiin. AS