ORIPÄÄHÄN ollaan perustamassa yritystä, jonka tarkoituksena on myydä oripääläistä pohjavettä Kiinan markkinoille.
Aloittava yritys on nimeltään Wild Things Finland oy, ja sen yhtenä osakkaana on oripääläinen Tero Kuosa, jolla on aikaisempaa kokemusta vesibisneksestä.
Uusi yritys sai maanantai-iltana selkänojaa toiminnalleen kunnan taholta, sillä kunnanhallitus päätti, että Oripään kunta lähtee yrityksen kumppaniksi. Yhteistyökuvion yksityiskohdista sovitaan erikseen myöhemmin ja laaditaan erillinen sopimus.
Yrityksen tuotanto tulee sijaitsemaan Oripäänkankaalla Tero Kuosan entisen yrityksen Oripään Veden toimitiloissa. Enää ei ole kyse pullotetusta vedestä, sillä Kuosa kertoo tulevan tuotteen olevan uusi.
– Juomavesi loppuu kesken maailmasta, hän perustelee liikeideaa ja sanoo Oripään pohjavesivarantojen olevan tutkimusten mukaan laadultaan huippuluokkaa niin Suomen kuin koko maailman mittakaavassa.
Uudella yrityksellä on jo kontakteja Kiinan markkinoille. Kuosa myöntää Kiinan markkinoiden olevan haastavat, mutta jos alkuvaikeuksien yli päästään, markkinoilla on ansaintamahdollisuuksia jo pelkästään ison väestöpohjan myötä.
Kuosa arvioi, että ensimmäiset vesituotteet saadaan Oripäästä maailmalle ensi vuoden aikana. Sitä ennen yrityksessä on suunnittelu- ja tuotekehitystyötä. Yritys tulee hakemaan rahoitusta toiminnalleen esimerkiksi laiteinvestointeja varten. Oripään kunnalta rahoitusta ei olla pyytämässä.
Yrityksen toiminta tullaan aloittamaan maltillisella volyymillä. Toistaiseksi Kuosa ei osaa sanoa esimerkiksi sitä, kuinka suuria määriä vettä lähdetään viemään Kiinaan.
Kuosan mukaan kysynnästä riippuen tuotantoa on tarkoitus pyörittää aikanaan kolmessa vuorossa, seitsemänä päivänä viikossa. Hän odottaa, että 1–2 vuoden sisällä yritys pääsisi työllistämään.
ORIPÄÄN kunnanjohtaja Timo Tolppanen luonnehtii pohjavettä oripääläisten öljyksi ja pitää kunnan kannalta hienona sitä, että kuntaan saadaan uusia työpaikkoja ja verotuloja. Lisäksi tulevan yrityksen kotikunnaksi tulee Oripää.
– Tulevaisuudessa tällä on yhä suurempi merkitys, kun kunnat taistelevat olemassaolostaan, hän summaa ja toivoo, että kunnan brändi eli vaakuna tulee aikanaan näkymään maailmalla yrityksen mukana.
Yrityksessä kunnan mukanaolo koetaan tärkeäksi, sillä Kuosan mukaan yhteistyön avulla yritys saa taakseen virallisen toimijan ja paikallista yhteisöä mukaan sekä läpinäkyvyyttä ja avoimuutta toiminnalleen.
Seuraavaksi kunnan ja yrityksen välisiä neuvotteluja jatketaan yhteistyökuvioiden muodoista. Kuosa kertoo, että kunta saa esimerkiksi oman edustajansa yrityksen hallitukseen, vaikka kunta ei välttämättä olisikaan mukana osakkaana yrityksessä.
Tolppanen luottaa siihen, että koko Oripää on yhteistyökumppanuuden takana ja tukena.
– Kuntaa voi luonnehtia myös yritykseksi ja nyt löysimme hyvän toimijan, jonka partneriksi olemme valmiit lähtemään.