Pääkirjoitus: Mistä lapset jäävät paitsi?

0
Kuvituskuva, TS-arkisto, Somero-lehti

Ollaan jutunteossa Hirvikosken yhteisnäiskoulussa (LL 9.12.). Lapsia ei ole vielä rokotettu koronaa vastaan (LL 9.12.) ja Hirvikoskella niin kuin monella muullakin koululla oppilailla on ollut tartuntoja, altistumisia ja karanteeneja. Miten se vaikuttaa koulutyöhön – mitä koulun arki korona-aikana on?

Selvittelyä, sääntöjä ja määräyksiä, joilla yritetään estää viruksen leviäminen.

Sinänsä tarpeellisten toimien suorittaminen vie aikaa, opettajat kertovat ja tuntuvat surevan sitä, että oppilaat eivät pääse kaveeraamaan keskenään ja luottamussuhteen kehittäminen vanhempiin on opettajilla nettipalavereiden varassa.

Kun korona häiritsee jo kolmatta lukuvuotta, on helppo ihan laskea miten paljosta lapset ja nuoret jäävät paitsi. Joka oppitunnin alussa kaikki pesevät kädet ja tuntien lopuksi puhdistetaan tietokoneet, jos sellaiset ovat olleet käytössä.

Kyse on ”vain” minuuteista, mutta 45 minuutin oppitunneissa jo jonkinmoisesta prosenttimäärästä. Lisäksi poissaolot rikkovat entisestään koulunkäyntiä ja vaikka tukiopetukseen on mahdollisuuksia, eroja oppimisessa syntyy.

Jos koulunkäynnistä ja oppitunneista – lasten tulevaisuuden rakentamisesta – vähennettäisiin jonkun muun syyn takia saman verran, olisimme luultavasti barrikadeilla. Korona on täällä, mutta teemmehän kaikki sen kitkemiseksi minkä voimme?