Loimaalaiset palasivat nopeasti raiteille – korona rokottaa silti junien matkustajamääriä

1
JHL:n torstaiseksi suunniteltu lakko pysäyttää junaliikenteen Loimaalla. Kuva: LL / arkisto

LOIMAAN rautatieasemaa käytti viime vuonna matkansa lähtö- tai päätepisteenä noin 60000 junamatkustajaa.

– Vuoteen 2020 verrattuna matkamäärät kasvoivat Loimaalla 16 prosenttia, VR:n viestinnän Julia Stolp laskee.

Vaikka kasvu on prosentteina ilmaistuna komea, kaupungin halki kulkevat matkustajajunat olivat edelleen usein monta vaunua lyhyempiä kuin ennen koronaa. Vuonna 2019 Loimaan rautatieaseman kautta tehtiin noin 90000 junamatkaa ja matkustajamäärä oli kasvussa.

Loimaalaiset ovat kuitenkin palanneet raiteille ensimmäisen koronavuoden 2020 jälkeen nopeammin kuin suomalaiset keskimäärin. Maassamme tehtiin viime vuonna 8,6 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen junamatkaa. Määrä on kahdeksisen prosenttia enemmän kuin vuonna 2020 mutta noin 40 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

VIELÄ vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä Loimaan aseman matkamäärät ylittivät satatuhatta vuosittain. Vuonna 2015 ne olivat kuitenkin enää 77500.

Vuoden 2016 suuren lippu-uudistuksen jälkeen tilanne kääntyi, ja VR:n matkustajamäärät nousivat useimmilla rataosuuksilla. Tämä näkyi myös Loimaan rautatieasemalla, jossa matkamäärät kasvoivat hitaasti vuosina 2016–2018. Vuonna 2019 tilastoihin kirjattiin hiukan reippaampi harppaus: noin 7000 matkaa.

KORONA vaikuttaa junamatkustamiseen edelleen.

Kaikilla VR:n lähi- ja kaukojunamatkoilla tulee tämänhetkisten sääntöjen mukaan käyttää kasvomaskia. Maskin voi ostaa kaukoliikenteen junissa tarvittaessa konduktööriltä.

Junien ravintolavaunut ovat avoinna päivittäin kello 5–18. Koronapassi tarkistetaan ravintolavaunun kassalla yli 16-vuotiailta asiakkailta. Junaan pääsee ilman koronapassia.

1 KOMMENTTI

  1. Covid-19 vaikutus erityisesti työperäiseen liikkumistarpeeseen on vielä arvoitus. Tällä hetkellä päivittäiset, muistaakseni 5 päivittäistä vuoroparia tekevät perusliikkumisen mahdolliseksi. Tarpeita on toki enemmän. Turku – Loimaa – Toijala välillä liikenne on markkinaehtoista , VR:lle lipputulot ovat yhtä vähäistä poikkeusta
    ( yömakuuvaunujuna Ruotsin laivoilta) lukuun ottamatta perusta liikenteen määrälle. Liikenne ja viestintäministeriön ja VR:n välille neuvoteltu uusi nk ostoliikennesopimus (tuetut vuorot) mahdollistaa näköjään nykysopimukset, mutta ei uusia.

Kommenttien lisääminen on estetty.