Lindstedtin mukaan Erikoislaukun tilanne näyttää valoisalta, vaikka viime aikoina kiihtynyt materiaali- ja tuotantokustannusten nousu tietysti koettelee kilpailukykyä.
– Meillä on näkymää aika pitkälle. Kannattavuus on kehittynyt mukavasti, ja tilauskantamme on tällä hetkellä hyvä. Massatuotannossa emme pärjäisi, mutta meiltä saa tilattua pieniäkin eriä. Uskon, että pärjäämme jatkossakin olemalla joustavia ja pitämällä tuotteiden laadusta kiinni. Tavoitteena on pitää yritys sellaisessa kasvukunnossa, että voimme palkata lisää, Lindstedt sanoo.
Yleisesti tuskailtu työvoimapula ei ole koskettanut Erikoislaukkua. Yrityksessä työskentelee 12 henkilöä.
– Haimme hiljattain työntekijää muun muassa varastotöihin ja saimme ilahduttavan monta eli reilut kymmenen hakemusta. Haku tuotti tulosta, ja valituksi tullut henkilö on jo aloittanut meillä.
Oman henkilökunnan lisäksi Erikoislaukku työllistää myös alihankkijoita.
YRITYS on löytänyt oman markkinarakonsa keskittymällä kovaan ammattikäyttöön tarkoitettuihin laukkuihin. Loimaalaislähtöisiä laukkuja käytetään ympäri Suomen esimerkiksi terveydenhoidossa sekä Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa.
– Olemme toimittaneet laukkuja mittatilaustöinä muun muassa helikoptereihin, joissa tuotteilta vaaditaan kestävyyttä ja käytännöllisyyttä. Yksi isoista asiakkaistamme on Posti, jonka jakajat tarvitsevat säässä kuin säässä toimivia lujia laukkuja. Meillä on paljon pitkiä asiakassuhteita.
Lindstedtin mukaan tuotteiden ekologisuus on nouseva trendi ja tärkeää monille asiakkaille.
– Meillä ekologisuus toteutuu muun muassa siten, että osa materiaaleista on tehty kierrätysmuovista. Ja onhan sekin ekologista, että tekee kestäviä tuotteita, ettei tarvitse jatkuvasti ostaa uusia laukkuja.
Erikoislaukku on aloittanut toimintansa vuonna 1981. Lindstedt osti sen noin kaksi vuotta sitten. Hänellä on pitkä työkokemus muun muassa pelastuspukuja valmistavan Ursuitin leivissä, mistä on ollut hyötyä asiakkuuksien laajentamisessa.
Lindstedt kertoo, että Erikoislaukun asiakkaat ovat pääosin kotimaisia. Hän kuitenkin arvelee, että noin puolet esimerkiksi erilaisista suojalaukuista päätyy asiakkaiden kautta ulkomaille.