Verkossa myyminen ei katso paikkaa – Loimaalle rekisteröity silti vain kahdeksan verkkokauppaa

0
Aliica Kids toimittaa sisustus- ja käyttötavaratuotteita esimerkiksi Britannian ja Irlannin saarille, Kanadaan ja Baltian maihin. Jutta Helinin verkkokauppa on toiminut pari vuotta, kivijalkaliike marraskuusta.

LOIMAA, YPÄJÄ Luotettava kuljetusyhtiö on verkkokauppiaan paras kaveri. Sen lisäksi hän tarvitsee tilaa, toimialasta riippuen jonkin verran tai hiukan enemmän.

Aliica oy:n yrittäjä Jutta Helin halusi myös puodin, johon asiakkaat voivat tulla hypistelemään myyntiartikkeleita. Sopiva paikka löytyi vanhasta Vesikosken koulusta.

AV-Tech Audivision oy:n yrittäjä Erkki Kempe taas on tyytyväinen voituaan jättää taakseen ajat, jolloin yrityksellä oli showroom eli esittelytila.

– Kymmenen prosenttia asiakkaista toi 90 prosenttia liikevaihdosta, Kempe havainnollistaa aikaa ennen liiketoiminnan siirtämistä omaan rauhaan Ypäjälle.

Kokeneet verkkokauppiaat Kempe ja Helin näkevät paikkariippumattomuuden verkkokaupan erityispiirteenä. Loimaalta tai Ypäjältä käsin voi myydä sinne, missä oma asiakaskunta on. Lasten sisustus- ja käyttötavaratuotteita myyvän Aliica Kidsin liikevaihdosta suuren osan tuovat kansainväliset kuluttajat.

– Toimitamme käytännössä joka paikkaan tavaraa, minne posti vain kulkee, Helin kertoo.

Ja sehän kulkee. Ypäjällä oltiin hetki ilman postipalveluja, mutta tammikuussa ne palasivat kuntaan uuden asiamiehen hoidettavaksi.

Loimaalla on useita pakettikuriireja, eikä logistiikkakeskuksiin ole pitkä matka. Helinin kotikunnassa Liedossa on esimerkiksi Postin iso logistiikkakeskus.

Loimaa valikoitui Liedon sijasta myymälän ja varaston paikaksi edullisten neliöiden ja liiketilan miljöön ansiosta.

– Mitä lähemmäs Turkua mennään, sitä isompia hinnat ovat.

LOIMAALLA toimii yritysneuvoja Marianna Pajulan mukaan kahdeksan yritystä, joiden päätoimiala on verkkokauppa.

– Luku ei yllätä, koska aika harva on puhtaasti verkkokauppias. Sen sijaan parin viime vuoden aikana moni on ottanut koeponnistuksia, voisiko omaa tuotetta tai palvelua myydä myös digitaalisesti. Tähän ovat boostanneet esimerkiksi erilaiset koulutukset.

Palvelevat erikoisliikkeet ovat Pajulan arvion mukaan vahvoilla sähköisessä kaupankäynnissä, jos palveluajatus saadaan tuotua myös nettikauppaan. Verkossakin täytyy miettiä, miten asiakas liikkuu kaupassa.

– Ja mikä on se koukku, joka kiinnittää asiakkaan huomion. Tässä voidaan hyödyntää aiempaa ostodataa. Jos ostopolku on monimutkainen, se usein stoppaa viime hetkellä ja jää kesken.

Liiketoimintaa ei voi Helinin tai Kempen mukaan harjoittaa vasemmalla kädellä.

– Väkisin tehty verkkokauppa on turha. Työn ohessa ammattitaito säilyy, mutta jos pitäisin vaikka vuoden taukoa, tippuisin kärryiltä, Jutta Helin toteaa.

Kempellä verkkokaupan pidossa oli taukoa. Hän perusti verkkokaupan alun perin vuonna 2003. Yritystoiminta myytiin, mutta ostaja tarjosi sitä neljä vuotta sitten takaisin Kempelle, joka tarttui tilaisuuteen.

– Totta kai. AV-Tech on minun lapseni.

VERKKOKAUPAN pyörittäminen on teknistä puuhaa, mutta tärkeintä on kirkastaa itselleen, mitä ja ketä varten toimintaa harjoittaa. Joskus punainen lanka voi löytyä ydintoiminnan ulkopuolelta.

Koronan myötä audiovisuaalisten laitteiden menekki ehtyi. Kempe alkoi myydä käsidesipullojen pidikkeitä ja pisarasuojia. Kotoilu palautti verkkokauppiaan juurilleen.

– Viime kesänä myytiin ihan hitosti kaiuttimia saunoihin ja terasseille.

Materiaali- ja toimitusvaikeudet haittaavat tällä hetkellä myyntiä, siksi Kempe on keksinyt jälleen uuden sivujuonteen yrittäjyyteensä. Hän tunnustaa saaneensa syntymälahjanaan halun kehittää uutta ja optimoida jo olemassa olevaa.

– Aloin 12-vuotiaana myydä akkupattereita, jotka olivat siihen aikaan tulleet markkinoille. Kerran sain päähäni soittaa ja kysyä yhdeltä kokeneelta kaupparatsulta, mitä vinkkejä hän antaisi. Hän sanoi, että pysähdy aina miettimään, ketä varten tässä ollaan.

YRITYSPALVELUIDEN Marianna Pajula veikkaa kaupankäynnin tapojen moninaistuvan, kun ostopatouma koronan jälkeen purkautuu. Verkkokaupan trendi on nousujohteinen, mutta kasvu loivenee.

Seuraavaksi ovat tulossa isot markkinapaikat, kuten kansainvälisten Ebayn ja Amazonin kaltaiset toimijat, joiden kautta verkkokauppias saa kasvatettua näkyvyyttään ja käyttöönsä koetellun kauppa-alustan.

Asiakkaiden tavoittamisen voisi ajatella olevan vaikeampaa bittimaailman loputtomuudessa kuin fyysisesti näkyvällä kauppapaikalla, mutta Helinin ja Kempen mukaan näin ei ole.

– Jos sinulla on niche [kapean markkinaraon] tuote, jota ei olisi mitään järkeä myydä kivijalassa, voit laittaa sen verkkoon myyntiin. Silloinkin, kun minulla oli kivijalka, suurin osa myynnistä tuli verkosta, Erkki Kempe kertoo.

– Ei verkkokaupan tarvitse olla kovin erikoinen, kunhan se on parempi kuin muilla. Se riittää, Helin summaa.