KOPIT ”Mikä on sähköauton kulutus pakkasella?”

0
Arkistokuva: LL/TS Riitta Salmi

Mellilän Penninkulmalla oli lauantaina puistohiihdot, upea sää, paljon oli nähty vaivaa järjestelyissä, kiitokset Laihon perheelle.

Leena ja Sonja Revo

Kiitos Emilia Voltille mainiosta kolumnista. Minullakin on vaikeuksia tunnistaa ihmiset kasvoista. Kiinnitän huomiota juuri kaikenlaisiin muihin seikkoihin kuin kasvoihin, kuten juuri ääneen ja ”olemisen tapaan”. Hiuksiin kiinnitän myös huomiota, mutta apua, jos tuttu onkin käynyt kampaajalla! Kerran olen suoraan joutunut kysymään tutulta, kuka sinä olet, vaikka muistin henkilön sinänsä aivan hyvin. Mutta meitä on muitakin – prinsessa Victoria kärsii absoluuttisesta kasvosokeudesta! Ihan hyvin on tainnut silti pärjätä.

Mira

No niin, että nyt alkaa näyttämään, kuin vettä siirrettäis kaivosta toiseen tuo Kelan 64 miljoonan euron säästö. Valtion 67 prosentin rahoitusosuus siirretään sairausvakuutus lain piiristä hyvinvointialueiden yleiskatteelliseen rahoitukseen. No hyvä, kun muutos ei vaikuta lääkkeiden korvattavuuteen, mutta jotenkin vaan ihmeellistä järjestelyä.

”Nissan-Tate”

Nyt Suomen hallitus, herätkää! Nyt ei auta enää selittely ja silmänlumeeksi tehdyt kosmeettiset toimet! Ei yhden, 10 prosentin kannatuksen saaneen apupuolueen pidä sokeassa ilmastohuumassaan viedä Suomea konkurssiin. Ilmastotoimet pitää nyt kertakaikkiaan unohtaa hetkeksi ja siirtyä Euroopan aikatauluun. Ruotsi, Puola ja monet muut maat ovat jo laskeneet polttoaineen veroja ja reilusti. Hinnat ovat karanneet ja se ei jää edes tähän. Maaseutu ja yrittäjät ovat kuitenkin se suurin maksaja.

Maalainen

Jos sähköauton haluat ostaa ympäristöä suojellaksesi, sitä kannattaa harkita kaksi kertaa. Kun näyttää vähän siltä, että se on suuri huijaus kaikki huomioiden. Virallinen wltp-mittaus ei todellisia matkakulutuksia kerro, testit tehdään noin 20 asteen lämmössä, mutta se lyhenee 20 asteen pakkasessa puoleen kaikkine kulutuksineen. Sähköautojen ostajia on autettu veroedulla, mutta mitäs sitten kun valtio iskee silmänsä sähköautoihin? Ja kuka uskaltaa ostaa käytetyn sähköauton, ongelmajätteen?

Taisto Levo

Tiistain 15.3. lehdessä oli vanha valokuva kettinkitehtaan työnjohtajista. Kuvan on ottanut Eino Ahokas vuonna 1963 tai 1964.