Satakunnantien remontti kilpailutetaan elokuussa

0
Satakunnantien perusparannukseen ja kunnallistekniikan korjaukseen on varattu 2,2 miljoonaa euroa. Jos työt saadaan alkuun syksyllä, urakka voisi valmistua kesäksi 2024.

LOIMAA Satakunnantien kunnallistekniikan peruskorjaus alkanee syksyllä. Elinympäristölautakunta päätti edetä asiassa rauhallisesti ja tarkastaa tarjouspyyntö- ja turvallisuusasiakirjat vielä ennen tarjouspyynnön julkaisua.

Tekninen johtaja Antti Korte kertoo, että hankkeen yllä on pientä epävarmuutta, sillä kustannustaso on noussut merkittävästi kahden vuoden takaisesta, jolloin peruskorjaukseen budjetoitiin 2,2 miljoonaa euroa. Hän toivoo, ettei pitkään suunniteltu hanke venyisi talousseikkojen vuoksi enää pidemmälle.

– Minä näen tämän siten, että vaikka nyt on riskiä kustannusten nousuun, tämän hankkeen kanssa on syytä lähteä liikkeelle.

Jos hankkeen talousarvio uhkaa karata sille asetetusta raamista, hankkeelle täytyy anoa lisämäärärahaa.

– Voidaan myös pohtia, voiko jotakin osakokonaisuuksia jättää tekemättä.

Tarjouspyyntö julkaistaan Hilma-järjestelmässä elokuun alussa. Laskenta-aikaa on kolme viikkoa, minkä jälkeen lautakunta kokoontuu päättämään urakoitsijan. Valinta tehdään kokonaisedullisuuden perusteella.

– Arvioisin, että hanke kiinnostaa tarjoajia. Tämä on kuitenkin aika merkittävä hanke, jonka teknisessä suorittamisessa on haasteensa, mutta urakkana tämä on iso. Puhutaan kuitenkin kahdesta miljoonasta eurosta, Korte sanoo.

Riskejä pyritään jakamaan viisaasti tilaajan ja urakoitsijan välillä.

– Jos kaikki riskit ulkoistetaan urakoitsijalle, se näkyy hinnassa. Riskien kanssa on tasapainoteltava, jotta saadaan hyviä tarjouksia. Olen kuitenkin optimistinen tämän suhteen.

Korte toivoo, että hanke saadaan käyntiin jo tänä syksynä. Sen kestoksi hän arvioi puolitoista vuotta.

Peruskorjattavan katuosuuden pituus on noin 900 metriä. Peruskorjaus ei koske koko Satakunnantietä, vaan kadun ääripäät Prisman takana ja rautatien tuntumassa jäävät urakan ulkopuolelle.

Työmaa-alue kaivetaan auki useiden metrien syvyydestä, ja Satakunnantien alla kulkevat vesi-, jätevesi- ja hulevesiputket ja -laitteet peruskorjataan. Katuosuudelle tulee pari uutta korotettua suojatietä, mutta muutoin katuprofiili säilyy Antti Kortteen mukaan nykyisen kaltaisena.

– Lopputilanteessa ei ole paljoa päälle päin eroa verrattuna siihen, miltä katu nyt näyttää. Pääpaino on kunnallistekniikan korjauksessa. Katutila on ahdas, joten ei siellä hirveän suuria muutoksia pysty tekemään.

Tien rakennekerros uusitaan, joten siinä mielessä silmin havaittavia parannuksia on luvassa myös tienkäyttäjille, jotka ovat tähän asti saaneet väistellä Satakunnantien kuoppia. Lisäksi kiinnitetään huomiota kevyttä liikennettä palvelevaan esteettömyyteen.

Samansuuntaisesti kulkevan Vesikoskenkadun perusparannusta ei ole Kortteen mukaan sisällytetty tulevien vuosien investointeihin, eikä perusparannuksen aikataulusta siten ole tietoa.

Kalevalankatu ja Väinämöisenkatu saneerattiin vuosina 2017–2020.