Tähän aikaan vuodesta puhelin pirisee taajaan rengasliikkeessä

0
Euromasterin Loimaan palvelupisteen päällikkö Jessi Ihantoja arvioi talvirenkaiden vaihtosesongin jatkuvan kolmisen viikkoa suhteellisen tasaisena, koska sääennusteissa ei toistaiseksi näy huomattavaa kylmenemistä.

LOIMAA, ORIPÄÄ Talvirenkaiden vaihtosesonki on alkanut, ja se näkyy myös Euromasterin Loimaan toimipisteessä, jossa asiakkaita käy rengaskaupoilla ja vaihdattamassa talvirenkaita tasaiseen tahtiin.
– Renkaita alettiin vaihtaa intensiivisemmin viime viikolla, palvelupisteen päällikkö Jessi Ihantoja kertoo.
Sama pätee myös Shellin Oripään huoltoasemalla. Huoltoasemayrittäjä Jari Hamppula on havainnut tänä syksynä sellaisen muutoksen, että kitkarenkaita on ostettu ja vaihdettu autoihin jo usean viikon ajan eli yllättävän ajoissa.
Hamppula arvioi tämän johtuvan osaltaan renkaiden hintojen noususta. Hän arvelee niiden autoilijoiden, joilla on sekä kuluneet kesä- että talvirenkaat, ostaneen kitkat hyvissä ajoin ja ajavan niillä käytännössä ympäri vuoden. Näin he säästävät ensi keväänä uusien kesärenkaiden ostohinnan.

TALVIRENKAIDEN hintojen Ihantoja ja Hamppula arvioivat nousseen 15–20 prosenttia vuoden takaisesta.
– Jos ennen setti renkaita maksoi 600 euroa, nyt ne voivat maksaa 750 euroa, Hamppula havainnollistaa.
Ihantoja sanoo, että harvinaisempien rengaskokojen kohdalla hintojen nousu on voinut olla yli 20 prosenttia.
Hän kertoo renkaiden hintojen lähteneen nousuun kautta linjan jo viime keväänä: osa valmistajista on korottanut hintoja kuukausittain vähän kerrallaan, osa harvemmin mutta suuremmalla kertakorotuksella.
Hintojen nousun taustalla vaikuttaa yhtenä syynä Ukrainassa käytävä sota. Ihantojan mukaan sota näkyy muun muassa renkaiden saatavuusongelmina ja sitäkin kautta nousevina hintoina, kun monet rengasvalmistajat ovat siirtäneet tuotantoaan pois Venäjän tehtailta Eurooppaan eikä tuotantovolyymejä ole välttämättä saatu aiemmalle tasolle.
– Myös yleinen kustannusten nousu vaikuttaa.
Hamppula ei kiistä sitä, etteikö sota heijastu renkaiden hinnoissa, mutta hänen mielestään kaikkea kustannusten nousua ei voi laittaa pelkästään sodan piikkiin. Yleisesti ottaen hänestä tuntuu siltä, että oli tuote mikä tahansa, niin hintojen nousun syynä pidetään sotaa Ukrainassa.
Myös Ihantoja on samaa mieltä siitä, ettei renkaiden hintojen nousu johdu pelkästään sodasta vaan taustalla on muitakin syitä: esimerkiksi mahdolliset rengasvalmistajien pidempiaikaisemmat ongelmat tuotannossa, kuten kohonneet raaka-ainekustannukset sekä jo koronapandemian aloittama rahtikustannusten nousu.
Tulevaa silmälläpitäen ja energiakriisin huomioiden Ihantoja arvelee, etteivät renkaiden hinnat tule ainakaan alaspäin lähiaikoina.
– Pahoin pelkään.

SAATAVUUSONGELMIEN Hamppula ja Ihantoja sanovat koskevan etenkin isompia ja harvinaisempia rengaskokoja.
Ihantoja on huomannut myös sen, että osa rengasvalmistajista on vähentänyt niin sanottujen keskiluokan tai kakkosmerkin renkaiden valmistamista. Keskiluokan renkailla hän tarkoittaa rengasvalmistajan ykkösmerkin ja halpamerkin väliin jäävää rengaskirjoa. Hän pitää tätä harmillisena, koska monelle autoilijalle juuri keskiluokan renkaat olisivat se fiksuin vaihtoehto.
Hamppulan mukaan Oripään Shellissä renkaiden saatavuutta helpottavat useat hankintakanavat. Ihantoja puolestaan muistuttaa Euromasterin olevan iso ketju, jonka rengastilaukset on tehty hyvissä ajoin.

OSA AUTOILIJOISTA ennakoi hintojen nousua ja mahdollisia saatavuusongelmia jo viime keväänä. Hamppula kertoo, että heillä tilattiin keväällä jo aika paljon uusia talvirenkaita tulevaa talvikautta varten.
– Kyllähän keväällä jo uutisoitiin hinnan nousuista, niin ihmiset säästämissyistä ostivat renkaita ennakkoon.
Ihantoja pitää poikkeuksellisena sitä, että viime toukokuussa esimerkiksi leasingautoihin tilattiin uusia talvirenkaita samalla kun autoihin vaihdettiin kesärenkaat alle.
Jotkut saattoivat ostaa talvirenkaita keväällä senkin takia, että silloin niitä voi saada poistohintaan.
– Viime keväänä oli enemmänkin kyse kuitenkin siitä, että haluttiin varmistaa, että ainakin itse saa talvirenkaat, kun tulevasta saatavuudesta ei tiennyt mitä syksy tuo tullessaan, Ihantoja muistuttaa.
Hamppulan mukaan vastaavaa ennakoimista on nähtävissä myös tänä syksynä, kun osa autoilijoista tekee jo tulevaa kevättä ajatellen kesärengastilauksen esimerkiksi samalla kun autoon vaihdetaan talvirenkaat alle.

LOIMAALAINEN kuljetusyrittäjä Kimmo Niemi oli yksi niistä, joka oli ajoissa liikkeellä viime keväänä. Kuljetusfirman kuorma-auton taka- ja telipyörät pinnattiin jo viime keväänä tulevan talven varalle, koska hän aavisti hintojen nousun ja saatavuusongelmat.
Hän pyörittää MMK Niemi oy:tä yhdessä poikiensa Miro ja Miki Niemen kanssa. Heillä on kuorma-auto, joka on liikenteessä käytännössä seitsemän päivää viikossa ja 24 tuntia vuorokaudessa.
Kuorma-auton eturenkaat odottavat nyt uusimista, ja rengaskaupoilla käynyt Kimmo Niemi arvioi hintojen nousseen 20–30 prosenttia.

Kuljetusyrittäjä Kimmo Niemi hieroi Euromasterilla kauppoja kuorma-auton eturenkaista. Kuorma-autoon kertyy kilometrejä 20–22 tuhatta kilometriä kuukaudessa.