Olen jo pitkään käyttänyt verkkokauppoja muun muassa vaateostoksia tehdessäni. Etenkin kun muutimme maalle reilu kymmenen vuotta sitten, kaupoissa haahuilu jäi lähes kokonaan. Netti onkin tällaisen laiskan shoppailijan pelastus.
Harvoin kuitenkaan lähden merta edemmäs kalaan, vaan yleensä teen ostokseni suomalaisissa liikkeissä. Syksyllä päädyin silti tilaamaan tavaraa englantilaisesta kaupasta, koska en löytänyt kotimaisista minulle sopivaa. No, verkkokauppashoppailu ei ole mitenkään vaikeaa edes ulkomailla, jos osaa hiukankin englantia. Kaikki sujui hienosti, no problem. Pieni yllätys oli tosin, että lähettäminen maksoi yli 20 euroa. Mutta, no problem, maksoin sen muitta mutkitta. Klik, klik, klik ja vielä pari kertaa klik, sitten tilaus olikin valmis. Tyytyväisenä jäin odottamaan paketin saapumista.
Aikani varrottua minua ei lähestynytkään Posti saapumiskirjeellään vaan tulli. Tilausta tehdessäni en tajunnut, että asiat ovat muuttuneet sitten brexitin. Tulli ilmoitti Iso-Britannian olevan EU:n ulkopuolinen maa ja siksi sieltä tilattavista tavaroista on maksettava arvonlisäveroa. Lisäksi Postille oli maksettava käsittelymaksua paketistani. Meinasin hermostua aivan täysin. Uhri minussa huusi, että miksei näistä asioista kerrottu, kun tein tilausta. Epäreilua!
Kun olin märehtinyt asiaa jonkin aikaa, maksoin kiltisti veroni ja käsittelymaksun, vaikka sapettikin. Sitten jäin taas odottelemaan lähetystäni.
Seuraavaksi tulikin saapumisilmoitus, ja innoissani revin kirjeen auki. Samalla mietin, milloin olen seuraavaksi menossa 13 kilometrin päässä sijaitsevan Postin noutopisteen ohi. Paitsi, että mutta tuli jälleen matkaani. Pakettia ei toimitettukaan lähimpään palvelupisteeseen, vaan sen noutopaikaksi oli merkitty 40 kilometrin päässä sijaitseva Posti.
Taas kerran meinasin räjähtää. Ja räjähdinkin. Joutuisin ajamaan melkein sata kilometriä siitä hyvästä, että Postille ei sovi toimittaa lähetystäni lähimpään mahdolliseen toimipisteeseen, vaan paketti oli pakko kiikuttaa siihen toiseen yksikköön. Normaalisti olisin ottanut asiakaspalveluun yhteyttä ja kysellyt, miksi näin toimitaan. Mutta Postiin ei niin vaan oteta yhteyttä. Nettisivujen kautta asiakaspalvelu vastaa vain tiettyihin kysymyksiin, jotka Posti on itse määritellyt. Sivuilla annettuun asiakaspalvelunumeroon en taas hirvinnyt soittaa, koska puhelun hintaa ei kerrottu.
Ajaessani hakemaan kalliiksi käynyttä pakettiani päätin, että nyt saisivat ulkomaiset tilaukset olla minun osaltani tässä. Maksoin 80 euron ostoksistani ensin lähetyskuluja reilu 20 euroa. Sitten tullaus- ja Postin käsittelymaksuja melkein 35 euroa. Ja vielä polttoainekuluja noin 10 euroa. Eihän tässä ollut lopulta mitään j:tä.
Sari Holappa