LOIMAA Trenditietoiselle sisustajalle alkuvuosi on värien aikaa: talvinen tummuus saa väistyä, kun vaaleat ja pastellin sävyt alkavat kiinnostaa kuluttajia.
– Vihreä on ollut jo vähän aikaa trendikäs, ja vaaleanpunainen on aina keväinen juttu. Myös sininen on tullut uudestaan ja ruskea, myymälävastaava Elvi Niemi Loimaan Hintakaaresta kertoo.
Niemen mukaan muotivärejä käytetään esimerkiksi verhoissa ja tyynynpäällisissä, pöytätableteissa ja vahakankaissa. Ne ovat helppo ja huokeakin tapa saada kotiin uutta ilmettä.
– Nyt harkitaan paljon tarkempaan eikä varsinkaan kalliita heräteostoksia tehdä, Niemi sanoo.
Hintakaaressa taloudellisesti epävarmat ajat näkyivät toisaalta valtavana neulontahittinä, kun itse tekeminen kiinnosti kaikenikäisiä.
– Talvella oli oikea kudontabuumi, mutta keväällä se on hiipunut, kun ihmiset menevät jo ulos.
Niemi arvioi, että Hintakaaren asiakaskunnassa nuoret ovat niitä, jotka seuraavat tarkemmin sisustamisen ajankohtaisuuksia.
– Ikäihmisillä näkyvät sesongit ja perinteet, he haluavat perusjuttuja, kuten liinaa ja säilytyskoria, kun taas nuorilla aikuisilla on se uusi koti, jota halutaan sisustaa.
Myös sisustustaloRibbonissa tiedetään, että kevät on hempeiden värisävyjen aikaa. Rohkealle sisustajalle he suosittelevat esimerkiksi vaaleanpunaista sohvaa. Materiaaleista puu on nousussa.
– On tummaa puuta, pähkinänväriä, kun aiemmin oli tammea. Nyt käytetään luonnollista puuta, jossa ei välttämättä ole mitään käsittelyä, Niilo Tuominen kertoo.
Myös arvot näkyvät valinnoissa: kotimaista laatua vaalitaan, kun taas muovia on alettu vierastaa.
– Ympäristötietoisuus näkyy.
Yrittäjä Auli Willman sanoo, että trendeissä on havaittavissa myös ikat- ja persialaistyyppistä kuviointia samoin kuin ranskalaisromanttista tunnelmaa.
– Lisäksi kaikki englantilaiset, 1700–1800-lukujen kuvioinnit näkyvät tapeteissa ja tekstiileissä tähän päivään tuotuna, Tuominen ja Willman sanovat.
Yrittäjä Anne-Mari Laaksonen AnneMari’s-liikkeestä on huomannut kevään tuoneen mukanaan leikkisyyttä: esimerkiksi maljakoissa muoto voi olla melkein mitä vain, mutta suosiossa ovat etenkin pyöreät mallit.
Iloinen linja jatkuu väreissä, joista korostuvat esimerkiksi vihreä, poltettu oranssi ja keltainen. Edelleen myös ruskean ja beigen sävyt ovat tykättyjä.
Myös Laaksonen on huomannut, että osa asiakkaista on liikkeellä entistä tarkemmalla budjetilla.
– Nyt harkitaan enemmän ja käytetään vanhaa, jo olemassa olevaa, johon yhdistellään uutta.
Pintamateriaaleissapäätöksiä ei niinkään tehdä trendien vaan ennemmin sen mukaan, että valintaa jaksetaan katsella vielä yli kymmenenkin vuoden päästä, myymäläpäällikkö Heikki Paattilammi Loimaan HT-Asennuksesta sanoo.
– Harmaat lattialaatat ja vaaleahkot seinät esimerkiksi kylppäriin on aika suosittu.
Paattilammi huomauttaa, että myös räväköille ja kuviollisille laatoille on ihailijansa, joskin valinnanvara on niissä vuosien aikana kaventunut. Laattojen koossa on sen sijaan enemmän vaihtoehtoja.
– Muihin kuin kosteisiin tiloihin menee nykyään isompaa laattaa, esimerkiksi kokoa 60 x 60, kun aiemmin seinässä oli vakiona 25 x 40. Kylppäriinkin menee iso laatta, jos siellä on linjakaivot.
HT-Asennuksella on myynnissä eri hintaluokkien laattoja, joten kaikille löytyy laattoja. Myymäläpäällikön mukaan kannattaa muistaa, että laattojen osuus koko kylpyhuoneremontin kustannuksista on aika pieni, joten itselle mieleinen laatta kannattaa valita.