Loimaalle on tulossa kolme uutta siltaurakkaa

0
Loimaalla alkaa kesällä kolme uutta siltatyömaata, joista yksi on Köyliön silta. Kuva: Kati Uusitalo

LOIMAA Jo käynnissä olevien Vesikosken ja Vanhan kirkon siltojen korjaustöiden lisäksi (LL 7.2.) Loimaalla alkaa alkukesästä kolme muuta siltatyömaata. Remontin alle menevät sekä Köyliön silta että Kauhanojan silta. Kokonaan uusitaan puolestaan Niinijoen silta. Töiden arvellaan kestävän pitkälle syksyyn.
– Viime vuonna havaittiin tarkastuksen yhteydessä, että Niinijoen sillan paaluista osa oli lahonnut melkein poikki. Siksi painorajoitusta tiukennettiin aika voimakkaasti, Ely-keskuksen siltainsinööri Ari Salo sanoo.
Vuonna 1966 valmistunut puusilta on tarkoitus purkaa kokonaan ja tehdä tilalle teräsbetoninen laattasilta. Salo sanoo töiden kestävän arviolta neljä kuukautta ja uusimistyön aikana liikenne ohjataan kiertotietä pitkin. Myös jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat käyttämään vaihtoehtoisia reittejä.
Liikennemääriltään Niinijoen silta on pieni, sillä vuorokauden aikana siinä kulkee ajoneuvoja reilu 30.

KIERTOTIE järjestetään myös Köyliön sillan puisen siltakannen purkutyön ja teräspalkkien huoltomaalauksen sekä asennustyön ajaksi. Katkoksen aikana ajetaan Alastaron kautta. Pituutta kierrolle tulee noin 20 kilometriä. Lisäksi jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat käyttämään muita reittejä. Liikennekatkon enimmäiskestoaika on 14 vuorokautta, mikä tulee sijoittumaan kesäkuun ja elokuun alun väliselle ajanjaksolle. Töiden aikana liikennettä joudutaan rajoittamaan myös yhdelle kaistalle.
Köyliön silta on valmistunut vuonna 1926 ja sen päällysrakenne on uusittu vuonna 1972. Puukannen tilalle tehdään uusi puupäällyste.
Liikennemäärä on sillalla noin 600 ajoneuvoa vuorokaudessa.

KAUHANOJAN SILLAN liikennettä häiritsevät työt aloitetaan aikaisintaan kesäkuun alussa. Vuonna 1961 valmistuneen sillan päällysrakenne puretaan ja uusitaan. Lisäksi reunapalkit ja kaiteet vaihdetaan. Siltaa käyttävät joutuvat varautumaan siihen, että käytössä on vain yksi ajokaista. Liikennettä ohjataan silloin joko liikennevaloilla tai käsiohjauksella.
Siltainsinööri Ari Salo arvioi korjaamisen kestävän pitkälle syksyyn, koska kyseessä on lähes 50 metriä pitkän sillan peruskorjaus. Liikennemäärä siinä on noin 300 ajoneuvoa vuorokaudessa.

URAKKASOPIMUKSET ovat vasta menossa kilpailutukseen Kauhanojan ja Niinijoen siltojen osalta, mutta Köyliön silta kuuluu samaan urakkapakettiin Vesikosken ja Vanhan kirkon siltojen kanssa. Niissä on urakoitsijana Tehan oy.
Tänä vuonna Varsinais-Suomessa peruskorjataan yhdeksän siltaa ja uusitaan kaksi. Yhteensä siltoja on alueella 1 132, ja huonokuntoisia niistä on sata. Tyydyttävässä kunnossa on puolestaan 560. Huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa vuosi vuodelta. Kuluvan vuoden aikana niiden korjaukseen käytetään Varsinais-Suomessa noin kahdeksan miljoonaa euroa.