LOIMAA Loimaan kylät – Sydän juurillaan -esite markkinoi ulkopaikkakuntalaisille, miksi Loimaan kylät ovat hyviä paikkoja asua. Vaikka ideana on houkutella ihmisiä muuttamaan muualta loimaalaisiin kyliin, myös jo Loimaalla asuvat voivat tehdä löytöjä siitä, millaisia aktiviteetteja Loimaan kylistä löytyy.
– Ideana on antaa kylille ääntä ja tuoda niitä esille. Suurin osa kylistä on keskittynyt asumiseen liittyviin mukavuuksiin, ja se onkin esitteen pääidea. Aikaisemmin ei ole vielä ollut olemassa sellaista esitettä, jossa Loimaan kylät olisivat kaikki samoissa kansissa, kertoo aikaisemmin Loimaan Kylät ry:n puheenjohtajana ja nykyään kylägraafikkona toimiva Susanna Lehtimäki .
Loimaan Kylät ry jakaa esitteitä omalla osastollaan Okra-maatalousnäyttelyssä. Esite kertoo kylien elävyydestä ja vapaa-ajan mahdollisuuksista. Siinä on esitelty niin luontopolkuja, frisbeegolfratoja, liikuntamahdollisuuksia ja kulttuuria.
Esitteen on tarkoitus olla ajaton ja iätön, joten siitä ei löydy puhelinnumeroita.
– Vain kylien nettisivut ovat esillä. Ideana on tuoda laajalle yleisölle näkyvyyttä Loimaan kylistä. Jos kiinnostaa muuttaa Loimaan seudulle, niin tästä esitteestä voi katsella itselle mieluista kylää, sanoo Loimaan Kylät ry:n puheenjohtaja Taru Mäkelä .
Loimaalla on yhteensä 76 kylää, mutta mukana on 11 kylän esittelyt. Sisältö koostuu kyläläisten itsensä antamista kuvista ja tekstistä, jotka kertovat oman kylän aktiviteettimahdollisuuksista ja mukavuuksista.
– Esitteeseen on poimittu mukaan vain ne kylät, joilla on kyläyhdistys. Näin oli helpompi saada materiaalia, koska oli valmiit tahot, jotka voivat osallistua tähän omalta osaltaan. Loimaallahan on 76 maakirjakylää, joissa ei tosin kaikissa enää välttämättä asuta, Mäkelä kertoo ja arvioi esitteen edistävän mahdollisesti kotiseutumatkailua myös loimaalaisten keskuudessa.
Lehtimäki on taittanut esitteen yhdistyksen aktiivina. Varsinais-Suomen Kulttuurirahasto myönsi 3 000 euron apurahan esitteen tekemiselle. Hakemuksia oli tullut yhteensä 998 kappaletta, joista 121:lle myönnettiin apuraha.
– Alun perin ajatuksena oli lähteä tuotteistamaan Loimaan kyliä yhtenäisen markkinointilinjan alla, ja sitä varten haimme apurahaa. Mitä enemmän sitä kuitenkin mietittiin, niin alkoi tuntua siltä, että liian tiivis muotti pyyhkisi kylien sielua pois. Halusimme, että jokainen kylä saa oman puheenvuoronsa, Lehtimäki toteaa.
– Esitteitä painettiin 3 000 kappaletta, ja jos ei kaikkea saada menemään Okrassa, niin voimme viedä paikallisiin paikkoihin esitteitä vielä yleiseen jakoon, Mäkelä suunnittelee.