Loimaa
Heidi Nurminen
Etenkin isommilla paikkakunnilla katukuvaa ovat viime vuosina värittäneet yhteiskäyttöiset kaupunkipyörät. Alle 20 000 asukkaan paikkakunnilla ne ovat olleet vielä harvinaisia, mutta kuluneiden neljän kuukauden aikana on niitä päässyt testaamaan myös Loimaalla.
Kokeilusta ovat vastanneet Loimaan kaupunki ja Valonia. Kokonaisuudessaan kaupunkipyöräilykokeilu on osa EU-rahoitteista Scale Up -hanketta, jossa Varsinais-Suomen liitto on mukana kehittämässä paikallisjunaliikenteen toimintaedellytyksiä. Kaupunkipyöräjärjestelmällä helpotetaan raideyhteyksiin kytkeytyviä matkaketjuja ja edistetään kestävää liikkumista.
Erilaisten matkaketjujen hyödyntämismahdollisuudet ja kestävän liikkumisen edellytykset Turun kaupunkiseudun ulkopuolella olivat kokeilussa selvityksen kohteena.
– Loimaa valikoitui kokeilualueeksi, koska kaupunki ja sen asemanseutu on merkittävä liikenteen solmukohta Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan välillä. Alustavan arvion perusteella kokeilun tulokset olivat lupaavia, sillä näinkin lyhyen kokeilujakson aikana pyörät ovat löytäneet käyttäjiä, Valonian kestävän liikkumisen asiantuntija Marja Tommola toteaa tiedotteessa.
Syyskuun puoliväliin mennessä pyörien käyttöaste on Tommolan arvion mukaan ollut 1,5 kertaa päivässä. Tarkemmat käyttäjätilastot saadaan pyöräjärjestelmästä vastanneen Donkey Republicilta kokeilujakson päätyttyä.
LOIMAALLA pyöriä on ollut yhteensä 20. Niiden asemapaikat ovat sijainneet Loimaan keskusta-alueella, keilahallin, torin, Prisman, pääterveysaseman ja rautatieaseman pihoilla.
Toiveita asemapaikkojen laajemmalle sijoittelulle, kuten Mellilään, on esitetty. Puhelimitse tavoitettu Tommola toteaa Valonian toki toivovan kaupunkipyöriä mahdollisimman moneen paikkaan, eikä teknisiä esteitä asemapaikan sijainnille ole.
Sen sijaan taloudellinen näkökulma tuo haastetta. Samoilla linjoilla on Loimaan kaupungin kehittämisjohtaja Paavo Laaksonen.
– Mitä laajempi alue asemapaikkoja ja isompi määrä kalustoa, sitä enemmän tarvitaan rahaa ja mahdollisesti sponsoreita, sanoo Laaksonen puhelussa.
Laaksosen mukaan kokeilusta vastasi Valonian hanke, eikä kaupunki ole ensi kesään varannut rahoja kaupunkipyöriin. Sen sijaan hän toivoisi sähköpotkulautojen tapaan kaupunkipyöriin markkinaehtoisia toimijoita.
– On tärkeää, että meillä on tarjota monipuoliset liikkumisen mahdollisuudet, Laaksonen toteaa ja lisää Loimaan olevan kestävän liikkumisen kannalla.
KAUPUNKIPYÖRÄT haettiin kesällä Kööpenhaminasta käytettyinä Donkey Republic -kaupunkipyöräverkostoon kuuluvan Kaakau oy:n toimesta.
Yrityksen toimitusjohtaja Aleksanteri Repo kertoo, että monivuotinen sopimus vuokraajatahon kanssa mahdollistaisi uusien pyörien hankinnan. Toisaalta kestävä kuluttaminen on Kaakaulle tärkeää, joten käyttökaarensa loppuun ajettavat välineet sopivat tähän hyvin.
Kaupunkipyöräilykausi ulottuu huhtikuusta loka-marraskuulle, jonka jälkeen pyörät kerätään talvisuojaan kaduilta. Mahdollisesti pyörät palautuvat Kööpenhaminaan.
– Pyöriä on 16 paikkakunnalla, eikä tihutöitä ole tehty, vandalismia ei ole esiintynyt, toteaa Repo tyytyväisenä.
PÄÄOSIN positiivista palautetta kaupunkipyöristä on tähän mennessä tullut käyttäjiltä. Parhaillaan Loimaan kaupunki ja Valonia keräävät palautetta sekä pyöriä käyttäneiltä, että niiltä, jotka eivät ole niitä vielä koittaneet. Kyselyyn voi käydä vastaamassa Valonian sivuilla.
Se, nähdäänkö pyöriä jatkossa Loimaalla jää nähtäväksi.
– Pikkuhiljaa pyörät löydetään ja niitä opitaan käyttämään, joten toivottavasti, Laaksonen toteaa.