Saatiinpahan ainakin testattua puskaradion tehokkuus.
Tämä ajatus tuli itselle mieleen, kun koitin keksiä jotain positiivista omaakin elämääni koskettaneesta ”vesikriisistä”. Nähdäkseni ensimmäinen tiedote asiasta tuli torstaina puoli viideltä, ensimmäinen viesti omaan puhelimeeni tuli naapurilta hieman viiden jälkeen. Ja illan aikana Whatsapp-viestejä alkoi paukkumaan harrasteryhmiä myöden ja isännöitsijä muisti ihan tekstarillakin.
Ymmärrän aika hyvin niitä, jotka kritisoivat asian tiedottamispuolta. Hieman kärjistäen tiedotus asiasta tapahtui niin, että Facebookiin heitettiin pari päivitystä ja luotettiin asian leviävän jokaiselle asukkaalle. Ja pakko kai mainita, että paremmin tiedotus hoidettiin kuin Nokialla vuonna 2007. Jippii!
En ymmärrä ihan niin hyvin heitä, jotka sanovat tiedon kulkeneen tällaisissa tapauksissa aina ovelta ovelle ja suusta suuhun. Vaikka somen kautta tieto häiriötapauksissa kulkeekin kulovalkean tavoin, ei se tavoita edes kaikkia somessa aikaansa kuluttavia. Vähän myös olen sitä mieltä, että jos joku asia on aina ollut huonosti ja tehotonta, niin ei sen välttämättä tarvitse aina niin olla.
Niin ja kovin harva ehtii sosiaalisen median parista edes lähtemään naapurinmummon tilannetta tarkastamaan. Kaikille näille nostan hatun päästäni.
Enkä ymmärrä oikein lainkaan niitä muutamia, joiden mielestä tähän olisi pitänyt osata varautua. Loimaan Veden kuulutus viime torstain Loimaan Lehdessä ja verkkosivuilla lienee mennyt ohi aika monelta alueen asukkaalta, eikä siinä sinällään ole mitään ihmeellistä. Jatkossa toki uskon näiden kuulutusten tarttuvan kohtalaisen hyvin ihmisten silmiin.
Sastamalassa otettiin viime vuonna käyttöön tekstiviestipalvelu häiriötilanteista tiedottamista varten, ja tällaista monet nyt kaipaavat Loimaallekin. Palvelu lähettää tekstiviestin automaattisesti yli 16-vuotiaille häiriöalueen asukeille, joilla on julkinen puhelinnumero ja osoite. Muille jaettiin ohjeet palveluun rekisteröitymiseksi.
Lokakuussa palvelu sai tulikasteensa, kun yhdestä pohjavesikaivosta löytyi kolibakteeria. Kävivätkö ihmiset rekisteröitymässä ennen kuin löysät olivat jo housuissa? Eivät käyneet. Saavuttiko viestipalvelu edes niitä, jotka järjestelmässä olivat rekisteröityinä? Ei saavuttanut. Pamahtelivatko sikäläiset Facebook-ryhmät hyperventiloivien, jälkiviisaiden tai vettä kaupanneiden viesteistä? Eivätköhän.
Tekstarimokia on lähivuosina sattunut muuallakin. Viime vuoden maaliskuussa 25 000 keravalaista sai suosituksen ottaa koronarokote. Pienen erheen vuoksi viestin oli allekirjoittanut kaupungin sijaan Kaitsu ja viestin vastaanotto oli varmasti parempi kuin monella muulla viestillä tuona aikana.
Sitten jos/kun kerätään numeroita Loimaan Timpan häiriöviestipalveluun, niin meitsi on mukana.
Kalle Rajala
Kirjoittaja ei hamstraillut kymmeniä vesitonkkia lähikaupastaan vaan keitteli ihan kiltisti vedet aamukahviaan varten.