LOIMAA Henkilönostimia valmistavan Dinoliftin toimitusjohtaja Karin Godenhielm naurahtaa, ettei meinaa uskoa elämän olevan siinä vaiheessa, että hänestäkin tehdään jo syntymäpäivähaastatteluja.
Godenhielm on ollut mukana Dinoliftin päivittäisessä tekemisessä 15 vuotta. Viimeiset viitisen vuotta hän on työskennellyt perheyhtiön toimitusjohtajana.
Uravalinta nostinalalla ei ollut ennalta suunniteltu.
Godenhielmin isä Lasse Godenhielm työskenteli aikoinaan Bronto Skyliftillä, jossa myös hän itse oli muun muassa kesätöissä.
– Isän kautta opin tuntemaan alaa, sain jelppiä kotoa.
Lasse Godenhielm osti Kurpan Konepajan Loimaalta vuonna 1997. Yrityksen nimeksi muutettiin Dinolift, ja yhtiö alkoi keskittyä henkilönostimiin. Karin Godenhielmille ja hänen siskolleen yritys alkoi tulla tutummaksi sukupolvenvaihdoksen myötä sekä vähemmistöosakkuuden ja hallitusjäsenyyden kautta, joskaan päivittäisessä tekemisessä he eivät olleet mukana.
Kymmenisen vuotta vierähti, kunnes finanssikriisi muutti ratkaisevasti asioita vuoden 2008 lopulta alkaen. Tuolloin Godenhielm ehdotti isälleen, että hän voisi tulla auttamaan Dinoliftiä myynnin puolelle. Hän astui mukaan yhtiön päivittäiseen toimintaan, ensin aluemyyntipäällikön tehtävissä.
Samoihin aikoihin sisarusten isä sairastui vakavasti. Hän menehtyi vuonna 2011. Lasse Godenhielm yritti pitää loppuun saakka kiinni työstä, mutta Karin Godenhielm sanoo jo vuoden 2010 lopulla nähneensä, kuinka hänen isänsä vointi huononi. Hän alkoi ensin sijaistaa ja myöhemmin ryhtyi varsinaisesti yrityksen toimitusjohtajaksi.
Ne puolitoista vuotta, jotka Godenhielm ehti olla mukana yrityksen päivittäisessä toiminnassa yhdessä isänsä kanssa, olivat yhtä lailla ratkaisevia siinä, että Godenhielm vaikuttaa tällä hetkellä yrityksen toimitusjohtajana.
Yhtiöön palkattiin ulkopuolinen toimitusjohtaja vuonna 2014. Sen jälkeen Godenhielm työskenteli myyntijohtajana vuoteen 2019 saakka, kunnes hän palasi jälleen itse toimitusjohtajan tehtäviin. Vuosina 2014–2018 Godenhielm vaikutti myös yhtiön hallituksen puheenjohtajana.
Dinoliftissä on aina ollut hallituksessa ulkopuolisia jäseniä, myös puheenjohtajana. Godenhielm kokee ulkopuolisen osaamisen tärkeäksi perheyrityksen tavoitteiden kannalta. Hänen mukaansa ulkopuolinen osaaminen luo paitsi turvaverkkoa, myös estää yritystä tietyllä tavalla sokeutumasta.
– Nyt yhtiössä on aloitettu jälleen sukupolvenvaihdos. Olemme perustaneet holding- eli omistusyhtiön, jonka osakkaiksi seuraava sukupolvi tulee hiljalleen.
Niiden 15 vuoden aikana, jotka Godenhielm on ollut mukana Dinoliftin päivittäisessä tekemisessä, hän on oppinut kulkemaan sekä ylä- että alamäkeen. Tasaisen tekemisen jaksot ovat olleet suhteellisen harvassa.
– Tämä on korostanut yrityksessä sitä, että pystytään olemaan joustavia ja tekemään nopeitakin liikkeitä.
Perheyhtiön on pitänyt katsoa asioita pitkäjänteisesti, yli suhdanteiden.
– Koskaan ei saa tehdä lyhyellä tähtäimellä asioita, jotka vaarantavat pitkän tähtäimen. Me emme hae pikavoittoja.
2020-luku on ollut yhtiölle kaksijakoinen.
– Menimme ensin hurjasti ylös, sitten tilanne on heikentynyt, Godenhielm luonnehtii ja kertoo yhtiön tehneen omia ennätyksiään heti koronan jälkeen.
Nyt eletään odottavaa, pitkittyneen epävarmuuden aikaa. Tilanteen ja sen syiden tarkempi analysointi askarruttavat Godenhielmiakin.
– Tässä ei ole kyse mistään vakavasta kriisistä. Asiakkaat odottavat jotakin, ehkä korkojen laskemista, positiivisia signaaleja.
Dinoliftillä odotettiin myönteisten signaalien vahvistuvan tämän vuoden alusta, mutta niin ei ole käynyt. Edelleen se jokin antaa odotuttaa itseään.
Noin 200 hengen yrityksen johtaminen vaatii Godenhielmin mukaan aitoutta, itsensä tuntemista, rehellisyyttä, avoimuutta ja jatkuvaa oppimista.
– Usein tulee ongelmia, kun ei ymmärretä toisia omassa organisaatiossa tai kumppaneita.
Epävarmuuden hetkinä Godenhielm myöntää miettineensä sitä, onko hänellä jopa liian avoin tapa kommunikoida asioista. Asioita pitää miettiä uusiksi esimerkiksi neuvottelutilanteissa, joissa toinen osapuoli ei ole avoin.
Hän uskoo silti avoimuuden luovan luottamuksellista maaperää, jonka päälle rakentaa asioita.
– En pystyisi hoitamaan työtäni, ellen olisi oma itseni.
Optimisten luonteensa Godenhielm toivoo välittyvän myös työyhteisöön. Hän haluaa olla luomassa yrityskulttuuria, jossa tunnistetaan ihmisten hyvät puolet, nähdään mahdollisuuksia ja ratkaistaan asioita yhdessä.
– Ihmisistä on tärkeää löytää ne asiat, joissa he ovat hyviä ja joissa he pääsevät loistamaan.
Se voi edesauttaa myös viihtyisyyttä työssä.
Loimaatakin Godenhielm haluaa kehua.
– Vaikka en asu Loimaalla, koen että yrityksellä on hyvä paikka olla täällä, hän luonnehtii ja kiittää myös Loimaan teknologiaklusteria, jonka hän kokee vahvistavan kaikkia siinä mukana olevia paikallisia yrityksiä.
Kuka?
Karin Godenhielm
Dinoliftin toimitusjohtaja ja toinen omistajista.
Syntynyt vuonna 1974.
Kotoisin Helsingistä, asuu Kauniaisissa.
Kouluttautunut kauppatieteiden maisteriksi Hankenilla.
Perheeseen kuuluvat kaksi aikuista lasta, miesystävä sekä havannankoira (joka on maailman söpöin, muttei välttämättä terävin).
Harrastaa ulkoilua ja pitkiä kävelylenkkejä, pientä kuntosaliharjoittelua sekä yhdessäoloa perheen ja ystävien kanssa.