Poikkitien tasoristeyksen tilalle suunniteltu silta hahmollaan

0
Vuorovaikutustilaisuudessa esiteltiin ylikulkusiltaa kolmiulotteisen mallin avulla. Mallista poiketen ainoastaan ylikulkusillan osuus olisi päällystetty, ja tiet rakennettaisiin päällystämättöminä.

Loimaa

Väylävirasto on valmistellut suunnitelmaa ylikulkusillan rakentamisesta Poikkitien tasoristeyksen tuntumaan ( LL 23.3.). Suunnitelmia esiteltiin tiistaina Maatalousmuseo Sarassa. Paikalla suunnitelmia esittelemässä olivat Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä , Väyläviraston projekti-insinööri Juha Tapper, visualisoinnin asiantuntija Juho Santala sekä suunnittelijan projektipäällikkö Kari Jalonen Ramboll Finland oy:stä ja suunnitteluohjaaja Mika Pyykölä MP-Infra oy:stä. 

Poikkitien tasoristeyksen poistaminen on osa vuonna 2022 käynnistynyttä tasoristeysturvallisuuden parantamishanketta ( LL 8.1.2022).

Ylikulkusiltaa pitkin pääsisi Turuntieltä Hannuntielle. Sillalle johtavat tiet toteutettaisiin yksityisteinä. Ajoradan lisäksi sillalle tulisi myös kevyen liikenteen väylä.

Projektipäällikkö Mäkelä arvioi kustannusten olevan kuuden ja kymmenen miljoonan euron välissä.

– Mitä suuremmaksi kustannusarvio nousee, sitä epätodennäköisempää on, että suunnitelma toteutuu ainakaan yhdessä vaiheessa.

Ylikulkusilta ei olisi aivan kohtisuorassa rataan nähden. Suunnittelijan projektipäällikön Kari Jalosen mukaan sillan paikkaan ovat vaikuttaneet monet tekijät.

– Jos silta olisi kohtisuoraan rataan nähden tai etelämpänä, sitä oltaisiin jouduttu pidentämään ja sillan rakenteita pitäisi vahvistaa ja paksuntaa. Näin sillasta saatiin lyhyempi, Jalonen kommentoi sillan sijaintia ja asettumista.

Tilaisuudessa kuultiin myös yleisön kysymyksiä ja mielipiteitä. Muun muassa ylikulkusillan kustannukset, yksityisteiden tienhoitokustannukset ja peltolohkojen pirstoutuminen herättivät ajatuksia.

– Siihen nähden, että silta palvelisi pientä joukkoa, se on hyvin mittava hanke. Tiet myös pirstovat peltolohkoja niin, että tulee sellaisia pieniä lohkoja, joilla ei käytännössä ole mitään arvoa, Vesa Ketola huomautti.

Marja ja Juha Jokinen harmittelivat sitä, kuinka suunnitelman toteutuessa heidän omistamansa sukutila jäisi siltarakenteen alle.

– Se on mummoni kotitila. Suunnitelmissa oli korjata vanha talo ja tehdä meille siitä kesäpaikka, Marja Jokinen kertoi.

Projektipäällikkö Mäkelä huomautti tilaisuudessa, että ylikulkusiltaa koskevaan ratkaisuun päädyttiin, koska edellinen suunnitelma “ei kelvannut”. Sen mukaan liikenne olisi ohjattu uudelle korvaavalle yksityistielle Teollisuuskadun kautta keskustaan.

– Tasoristeys on valitettavasti aina vaarallinen. Nämä ovat aina enemmän tai vähemmän kompromisseja, ja ratkaisu ei välttämättä ole yksittäiselle ihmiselle mieluinen, Mäkelä kommentoi.

Suunnitelmasta voi jättää kysymyksiä ja palautetta 11.7. mennessä. Valmiit suunnitelmat tulisivat tämänhetkisen arvion mukaan nähtäville tämän vuoden syksyn aikana, jolloin ne voitaisiin hyväksyä vuoden loppuun mennessä. Rakentaminen ajoittuisi alustavasti vuosille 2025 ja 2026.