LOIMAA Satakunnantien iso peruskorjaus on kääntynyt loppusuoralle. Parhaillaan työmaalla rakennetaan hulevesilinjoja ja katurakenteita Turuntien puoleisessa päässä.
Työmaan aikataulut jouduttiin päivittämään varhain koittaneen talven takia. Uuden aikataulun myötä urakan tavoitellaan valmistuvan kokonaisuudessaan syyskuussa. Tilaajan puolelta Loimaan kaupunki ja Loimaan Vesi sekä urakoitsija löivät uuden aikataulun lukkoon alkuvuodesta.
Kaupungininsinööri Osmo Hongisto perustelee aikataulumuutosta sillä, että viime talvena maaperä jäätyi aikaisin ja myös pysyi pitkään jäässä. Hänen mukaansa olisi ollut riskialtista jatkaa jäätyneeseen aikaan kaivuutöitä kohteessa, jonka maaperässä risteilee johtoja sinne tänne. Monet pienemmät johdot ja putket eivät löydy kirjoista eivätkä kansista.
– Todettiin, että on parempi tehdä kerralla kunnolla kuin väkisin huonoa.
Työmaan pääurakoitsijan uusikaupunkilaisen Maisemarakennus Viitanen oy:n vastaava mestari Sami Elo havainnollistaa kadun olleen tammikuussa jäässä 1,6 metriin saakka.
Työt alkoivat viime vuoden huhtikuussa Satakunnantien Prisman puoleisesta päästä, josta ne ovat edenneet Turuntien suuntaan.
Elo sanoo, että alun perin Satakunnantien maanrakennustöiden tavoiteltiin olevan valmiit viime vuoden loppuun mennessä, jolloin tälle keväälle olisi jäänyt lähinnä enää asfaltointeja ja työmaa olisi ollut kokonaisuudessaan valmis toukokuun loppuun mennessä.
Hongisto muistuttaa, että työmaa päästiin ylipäätään aloittamaan viime vuonna noin kuukauden suunniteltua myöhemmin, koska urakkakilpailutukseen osallistunut yritys oli valittanut hankintapäätöksestä markkinaoikeuteen.
– Valitus todettiin oikeusasteissa aiheettomaksi, mutta aikaa siinä meni.
Kohteesta tammikuun lopulla vedetty kalusto palasi työmaalle toukokuun alussa.
Elo kuvailee Satakunnantien urakkaa melko tavanomaiseksi vanhan kohteen saneeraukseksi. Työmaan edetessä vastaan tulee melko paljon tietoa, jota ei löydy kartoista.
Elo havainnollistaa, että esimerkiksi Turuntien päässä tuli pieni muutos suunnitelmiin, koska ilmeni, että muutoin hulevesi- ja jätevesiviemäri olisivat törmänneet toisiinsa. Hän sanoo asian jääneen huomaamatta suunnitteluvaiheessa.
Loimaan Veden johtaja Kimmo Virta kertoo suunnitelmamuutokseen liittyen, että kun hulevesilinjaa joudutaan uusimaan lähemmäksi Esson siltaa, liikennettä sillalla joudutaan rajoittamaan tai jopa katkaisemaan.
– Liikennejärjestelysuunnitelmat ovat vielä tekeillä.
Hongisto arvioi, että lisätöitä on ilmennyt melko paljon, mutta se on tavanomaista vanhaa kohdetta saneeratessa.
– Tiedossa oli, että lisätöitä tulee. Sille ei mahda mitään.
Työmaan alkuperäinen perusurakan hinta on noin 1,9 miljoonaa euroa.
– Tällä hetkellä on maksettu noin 1,3 miljoonaa euroa, Hongisto summaa papereistaan.
Hän arvioi urakan olleen hyvä, jos lisätöistä muodostuvat kustannukset jäävät aikanaan alle kolmasosaan urakkasummasta.
– Neljäsosa on minimi.
Puolisentoista vuotta kestävä työmaa on vaikuttanut erityisesti tien varren asukkaiden elämään.
Hongisto sanoo, että tilaajan puolelle kantautui palautetta talvella auraamisesta sekä ylipäätään tien kuoppaisuudesta. Ennen talven tuloa Satakunnantietä ehdittiin pohjapäällystää suurin piirtein Aleksi Kiven kadulta Kurkijoen sillalle saakka.
– Tavoitteena oli, että pohja-asfaltti olisi ehditty vetää Seurahuoneelle saakka. Pakkasella ei voi kuitenkaan päällystää. Harmi tilanne.
Viime päivinä ovat puhuttaneet rotvallit eli kadun reunakivet. Korkeista taloyhtiöiden pihoille ajoa hankaloittaneista rotvallinreunoista huomautettiin myös Loimaan Lehden kopeissa (13.6.).
Elo ymmärtää palautteen, sillä reunakivien ja kadun murskepinnan välillä on voinut olla korkea kynnys siinä vaiheessa, kun höylä on valmistellut kadun pintaa asfaltointia varten. Hän sanoo ongelman olleen kuitenkin väliaikainen, 2–3 päivän mittainen.
Fakta
Satakunnantien peruskorjaus
Peruskorjattava katuosuus on noin 900 metriä. Tien ääripäät ovat urakan ulkopuolella.
Kyse on Loimaan kaupungin ja Loimaan Vesi -liikelaitoksen yhteishankkeesta. Urakan pääpaino on kunnallistekniikan korjauksessa.
Tien alla kulkevat vesijohdot uusitaan. Tien alle rakennetaan jätevesijohtoa, johon johdetaan poikkikatujen jätevesiä. Näin vähennetään vanhan rantaviemärin kuormitus minimaaliseksi.
Katualueen ajouran leveys kapenee kuuteen metriin. Rannan puoleiselle sivulle rakennetaan kevyen liikenteen väylä. Toisella puolella katua kulkee jalkakäytävä.
Katuosuudelle tulee kolme korotettua suojatietä, kun ennen remonttia niitä oli yksi. Korotetut suojatiet ovat Seurahuoneen, Peltokujan ja Kurkijoen sillan paikkeilla.
Tien rakennekerros uusitaan.