Melusaasteet aiheuttavat toisiksi eniten terveyshaittoja ilmansaasteiden jälkeen. Näin sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtava tutkija Timo Lanki Ylen jutussa, jossa käsitellään niin sanottujen hiljaisten palvelujen yleistymistä yhteiskunnassamme.
Jutun mukaan hiljaiset palvelut sopivat esimerkiksi yliherkille henkilöille ja yleistyvät, koska useat muutkaan eivät enää jaksa jatkuvaa taustamelua vaan voivat paremmin nykyistä hiljaisemmassa ja vähän aistiärsykkeisessä ympäristössä.
Minkähän vuoksi niin monessa kaikille avoimessa paikassa soi jatkuva taustamusiikki, usein jopa häiritsevän kovaa? Kuka sitä kaipaa, ja miksi siitä on tullut ikään kuin kulttuurinen normi?
Taustamusiikista ärsyyntyvä kuluttaja voi toki äänestää jaloillaan ja käyttää sellaisia palveluja, joissa ei tuutata yhdentekevää musiikkia tai muuta tingeltangelia ämyreiden täydeltä.
Valitettavasti äänitilan valtaajia on muuallakin.
Osa meistä katsoo vuorokaudenajasta riippumatta oikeudekseen häiriköidä muita kansalaisia päristelemällä toreilla ja turuilla monenlaisilla viritetyillä ja/tai pakoputkivikaisilla moottorivehkeillä, joiden aiheuttama mökä kaikuu pahimmillaan kilometrien päähän. Ääni- ja jyrinäkeskeisiä asioita harrastamattomien on vaikea käsittää, ettei menemisen meininkiä kuulemma synny ilman pauketta ja pärinää.
Vempeleiden kehittyminen on puolestaan mahdollistanut sen, että lähes kuka tahansa voi kiikuttaa langattoman mölinäpöntön mukanaan ties minne ja terrorisoida asuinaluettaan tai pakkosyöttää omaa mielimusiikkiaan yleisillä paikoilla luukuttamalla sitä volumet kaakossa.
Ihmisten laiskistuminen ja kaiken koneellistuminen aiheuttaa sen, että rauhallisillakin alueilla voi pahimmillaan olla kakofonia, kun asukkaat parturoivat pensaitaan, ujelluttavat sirkkeleitään, linkoavat lumia ja puhalluttavat lehtiä pörinäpöntöillään.
Kun hiljaisille palveluille on yhä enemmän kysyntää liike-elämässä, voisiko sama toimia myös kuntamarkkinoinnissa? Olisi rohkeaa julistaa jokin asuinalue tai peräti kokonainen kunta terveellisen hiljaisuuden kehdoksi. Suomalainen markkinointiväkihän rakastaa englantia, joten homman voisi pyöräyttää käyntiin vaikkapa Silent Sundays (Hiljaiset sunnuntait) -teemalla. SHa