Kyrönkorventielle ajettiin 160 rekallista kalliomursketta – Tienparannukseen ehdittiin saada valtion tuki, mutta nyt valtion rahat on loppu

0
Kyrönkorven yksityistien parannushankkeen suunnittelija ja valvoja Ari Lindell havainnollistaa paperiarkin avulla, miten paksusti kalliomursketta on tien pintaan levitetty. Enimmillään sitä on jopa 40 senttiä.

Loimaa/Alastaro Kyrönkorven yksityistien kantavuusongelmat ovat olleet jo pitkään tiedossa. Tiekunnan puheenjohtaja Mauri Mäkimattila sanoo, että kantavuusmittaus tehtiin jo reilu kymmenen vuotta sitten. 2,4 kilometrin pituisella pätkällä ohjearvo ylittyi mittauspisteissä vain yhdessä kohtaa, muuten ne jäivät reilusti alle.

– Meillä ei ollut silloin mitään mahdollisuutta ruveta tekemään tienparannusta omalla rahoituksella.

Tiekunnassa on jäseniä Mäkimattilan mukaan kymmenkunta ja lisäksi verkkoyhtiöillä on alueella mastoja.

Tietä ryhdyttiin kunnostamaan, kun siihen saatiin viime vuoden puolella tukipäätökset. Tukea saadaan Ely-keskukselta 70 ja kaupungilta 20 prosenttia kokonaiskustannusarviosta. Hankkeen hintalappu on noin 200 000 euroa.

– Nyt tämä oli järkevä toteuttaa, kun omarahoitus jäi niin pieneksi, Mäkimattila kiittelee hankkeen suunnittelijaa ja valvojaa Ari Lindelliä sekä urakoitsija Petri Peiposta.

Näin mittavat tienparannushankkeet ovat kuitenkin vähissä Loimaalla. Hankkeita suunnitteleva Ari Lindell sanoo Kyrönkorventien olevan yksi harvoista, missä parannetaan nimenomaan tien kantavuutta.

– Paljon enemmän täytyisi tehdä. Hankkeita pitäisi olla käynnissä koko ajan kymmenkunta, jotta korjausvelka ei kasvaisi liian suureksi.

Siitä huolimatta peruskorjaukset tulevat tuskin lähitulevaisuudessa lisääntymään. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen projektipäällikkö Petri Sartela sanoo, että vielä viime vuonna hankkeita käynnistettiin useita, mutta nyt rahaa ei enää ole. Tänä vuonna avustusmäärärahaa pystytään myöntämään vain yksityisteiden silta- ja rumpukohteille, jos liikkuminen uhkaa estyä täysin.

– Siltakohteet ovat suhteellisen kalliita, ja niissä haluamme avustaa.

Sartela arvioi, etteivät avustusrahat tule kasvamaan tulevinakaan vuosina merkittävästi.

– Viimeisimmät vuodet olivat aivan poikkeuksellisen hyviä.

Alastarolla sijaitsevan Kyrönkorven yksityistien parannushankkeen mittavuudesta kertoo paljon se, että kalliomursketta on ajettu sinne 160 rekkakuormallista. Tonneissa ilmaistuna se on noin 5 600 ja kuutioina 2 800. Urakointia hoitava Peiponen sanoo, että paksuimmissa kohdissa kalliomurske on jopa 40 senttiä.

– Koska kantavuus oli niin huono, mursketta on jouduttu lisäämään normaalia enemmän.

Töihin menee vielä Peiposen mukaan kolmisen viikkoa, kun kokonaisuutena ne kestävät noin puolitoista kuukautta.

– Tie on kuitenkin koko ajan käytössä.

Ari Lindell sanoo, etteivät perusparannuksesta hyödy pelkästään raskailla ajoneuvoilla ajavat liikenne- ja maatalousyrittäjät.

– Kunnostettu tie lisää kiinteisöjenkin arvoa.

Sen lisäksi tienhoidon kustannukset laskevat pitkäksi aikaa.

– Viisi tai kuusi vuotta pärjätään pelkällä pinnan höyläämisellä ja mahdollisesti pölysidonnalla.

Myös aurauskustannukset laskevat, kun uusitut ojat ovat syvempiä ja vetävät enemmän lunta. Peltoaukeilla taas tuuli tuivertaa lumet helpommin pois tienpinnalta, joka on peruskorjauksen jälkeen korkeammalla.