Paimiosta tuli maanantaina ensimmäinen uusi kunta kymmeneen vuoteen, joka pääsi osaksi Turun seudun joukkoliikennejärjestelmää Föliä. Asukkaat ovat tyytyväisiä matkalippujen hinnanlaskuun (Kunnallislehti 2.7.), mutta Paimion kaupungille Föliin liittyminen tietää lisäkustannuksia.
Loimaan seutukunnassa paikallista linja-autoliikennettä on karsittu vuosien mittaan, ja keväällä päättynyt kouluvuosi oli jälleen osalle linjoista viimeinen ajokausi. Loimaan osalta joukkoliikenneyhteyksien parantaminen toteutuneekin lähijunaliikenteen muodossa, jos on toteutuakseen. Asiaa ajetaan, sillä kaupunginhallitus päätti kesäkuussa, että Loimaa osallistuu Lähijuna Varsinais-Suomeen -projektiin 13 000 euron maksuosuudella (LL 20.6.). Projektissa valmistellaan lähijunaliikenteen käynnistämistä.
Paimion Föli-vuoroissa ei ollut ruuhkaa ensimmäisenä aamuna. Kiinnostusta liikennöinti kuitenkin herättää, ja kuten lähijunaa ajaneetkin ovat usein toistelleet, tarjonnalla on taipumus luoda aikanaan kysyntää. Toisaalta yhtälö ei ole helppo, sillä joukkoliikenne on kuntien ja valtion tukemaa toimintaa, ja kulkuyhteyksien olisi syytä näkyä menopuolen lisäksi tuloina eli myytyinä lippuina. Silti kaikkia hyötyjä ei voi mitata rahassa.
Junalla pääsee ani harvan ison loimaalaistyöllistäjän ovelle, mutta alueellisena vetovoimatekijänä toimivat joukkoliikenneyhteydet ovat merkittävässä roolissa. KRe