Lakiuudistus lopetti ajoneuvojen optimoinnin – Vaadittuja todistuksia pakokaasujen päästövaatimusten täyttymisestä on mahdotonta saada

0
Optimoi Autosi Loimaan liiketuloksesta noin 30 prosenttia on tullut optimoinneista. – Nyt pitää sitten pohtia, mitä tulevaisuudessa keksitään tilalle, yrittäjä Tero Pietiäinen harmittelee. Kuva: Jimi Pietiäinen

Loimaa/Lamminkatu Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi ajoneuvolaki teki ajoneuvojen päästömanipulaatiosta rangaistavaa. Uusi laki estää käytännössä jo aiemmin laittoman päästömanipuloinnin lisäksi ajoneuvojen uudelleenohjelmoinnin.

– Sieltä tuli aivan erilainen laki, mitä piti. Nyt kaikki tehonlisäykset ja muut ohjelmoinnit on rinnastettu päästömanipulaatioon, vaikkei saastelaitteisiin koskettaisi millään tavalla, Optimoi Autosi Loimaan yrittäjä Tero Pietiäinen kertoo.

Optimoimalla asiakas hakee useimmiten teholisäystä, alakierrosten vääntöä tai pienempää kulutusta. Päästömanipulaatiossa ajoneuvosta ohitetaan tai poistetaan jokin saaste- tai päästöjärjestelmä, kuten pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä EGR, katalysaattori tai pienhiukkassuodatin.

– Aiemmin on riittänyt, että kerron asiakkaalle tämän toimenpiteen olevan laiton ja auton olevan hänen vastuullaan. Ketään ei ole kiinnostanut esimerkiksi EGR:n poistamisen laittomuus, sillä sen poisto maksaa vajaat 500 euroa ja korjaus jopa 2 000 euroa.

Päästömanipulaatiosta kirjoitettava sakko voi olla henkilöautoille enintään 3 000 euroa ja raskaalle ajoneuvolle enintään 30 000 euroa.

Uudistuksen myötä yrityksen tai ajoneuvon omistajan pitää tarvittaessa pystyä todistamaan, että autoa ei ole päästömanipuloitu. Ajoneuvolaki edellyttää uudistuksen myötä myös ohjelmoidun ajoneuvon päästöistä todistusta, joka osoittaa ajoneuvon täyttävän päästövaatimukset.

Ongelmana on se, että testaaminen on Suomessa käytännössä mahdotonta.

– Sellainen laite on vain Teknologian tutkimuskeskus VTT:llä, ja siellä ei tehdä ajonaikaisten päästöjen testejä.

Traficomin tarkastaja Kaarle Röyttä korostaa, että ohjelmoidut tai päästömanipuloidut ajoneuvot ovat ennen lakiuudistuksen voimaantuloakin olleet tieliikenteessä kiellettyjä, mikäli esimerkiksi ohjelmointia ei ole asianmukaisesti muutoskatsastuksessa hyväksytty.

– Lakimuutoksen tuoma suurin muutoshan on se, ettei kuluttajalle voi enää myydä tuotetta niin, että kuluttaja kantaa vastuun. Eikä ohjelmistoja saa enää asentaa ilman, että niiden osoittaa täyttävän pakokaasupäästöjä koskevat vaatimukset, Röyttä kommentoi.

– Mikäli ajoneuvon omistaja epäilee, että auto on ohjelmoitu, pitää ajoneuvo tarkastuttaa ja tarvittaessa muutoskatsastaa tai palauttaa ajoneuvoon kuuluva muuttamaton ohjelmisto.

Loimaan pisteessä on viimeisten vuosien aikana ohjelmoitu keskimäärin noin 350–400 autoa vuodessa. Lakiuudistus on kantautunut asiakkaiden korviin, sillä tänä vuonna ohjelmointeja on tehty ainoastaan 30. Pietiäisen mukaan päästömanipulaatioita ei Loimaalla ole tehty reiluun vuoteen, mutta optimointeja tehtiin vielä lakiuudistusta edeltävällä viikolla. Tieliikenteeseen rekisteröimättömien ajoneuvojen optimointi ei ole lainvastaista ja niitä tehdään entiseen malliin.

– Meidän tuloksesta noin 30 prosenttia on tullut optimoinneista. Nyt pitää sitten pohtia mitä tulevaisuudessa keksitään kadonneen liikevaihdon tilalle.

Monella optimointeja tekevällä yrityksellä Suomessa on Optimoi Autosi Loimaan yrittäjä Tero Pietiäisen mukaan tulevaisuus vaakalaudalla, sillä yrityksiin on tehty mittavia investointeja, joilla ei nyt ole laillista käyttötarkoitusta. Pietiäisenkin hallista löytyy lähes 40 000 euron arvoinen tehonmittauspenkki, jonka käyttöaste on jatkossa murto-osa entisestä. Kuva: Jimi Pietiäinen.

Pietiäinen kertoo Optimoi Autosi Loimaan palauttavan heillä optimoitujen autojen ohjelmistot tehdasvakioihin veloituksetta. Muissa Optimoi Autosi pisteissä tehdyn ohjelmoinnin palauttaminen maksaa 300 euroa ja muiden tekemien ohjelmointien palauttaminen 500 euroa. Palautuksia on Pietiäisen mukaan tehty muutamia kymmeniä.

Pietiäinen ei usko optimointien loppuvan, vaan niiden tekeminen siirtyy ”pimeisiin” autotalleihin. Hänen mukaansa yksityisillä toimijoilla uhkasakot ovat murto-osa yritysten vastaavista eivätkä ohjelmoinnin tuotevastuu ja takuu ole samalla tasolla.

– Sitten kun niitä tehdään pimeästi jollain mistä sattuu tilatulla valmisohjelmalla, niin siitä ei tiedä yhtään, mitä sieltä tulee. Auto voi pahimmassa tapauksessa olla ihan paskana ja päästöt mitä sattuu.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän