Koskelantien silta uusitaan Niinijoella

0
25 metriä pitkät teräspaalut upposivat maahan. – Se ei ole mitenkään pahimmasta päästä, sillä olemme paaluttaneet lähes 50 metrin paaluja, vastaava mestari Jan Wistbacka kommentoi.

LOIMAA Koskelan yksityistien vanhaa puukantista palkkisiltaa uusitaan parhaillaan Niinijoella. Silta on urakan ajan poissa käytöstä, ja aikataulun mukaan valmista pitäisi tulla lokakuun puolessavälissä.

Edellinen, 1970-luvulla rakennettu silta ehti olla paikalla jopa 50 vuotta. Tarkasta rakentamisajankohdasta ei ole tietoa.

– Osa sillan rakenteista oli 1950-luvulta. Sillalle oli tehty korjaus 1970-luvulla, urakan vastaava mestari, Viitek oy:n toimitusjohtaja Jan Wistbacka kertoo.

Pääurakoitsijana toimii Viitek, ja aliurakoitsijoina on joukko paikallisia yrityksiä. Maa-aineksen kuljetuksen hoitaa Antero Miikkulainen, vanhojen rakenteiden timanttisahauksesta huolehtii Varsinais-Suomen Erikoispurku ja urakkaan vaadittava murske tulee Kauniston Soralta.

– Sillalla oli kuntotarkastuksen perusteella asetettu painorajoitus, sillä 1970-luvun kansirakenne ja palkit alkoivat olla epämääräisessä kunnossa, Koskelan yksityistien tienhoitokunnan puheenjohtaja Seppo Anttila kuvailee sillan kuntoa.

Sillalla on alueen elinkeinorakenteesta johtuen paljon raskasta liikennettä, kuten painavia traktoreita ja työkoneita, mikä on yksi syy sille, että silta päätettiin uusia. Uuden sillan myötä painorajoitus poistuu.

– Sillalla kulkevat massat ja kuormat ovat kasvaneet 1970-luvulta. Uusi silta mahdollistaa maksimikuormat ja leveillä työkoneilla liikennöinti tulee olemaan sujuvaa, Anttila sanoo.

Uusi silta on Nordecin Easy bridge, joka rakentuu teräspaaluista ja teräspalkeista sekä palkkien varaan nostettavista betonisista kansielementeistä.

Viime viikolla sillan vanhoja rakenteita purettiin ja paalukone löi savimaahan 25-metriset paalut. Lisäksi valmisteltiin pohjaa nosturille, joka nostaa sillan rakenteet paikalleen.

– Pienenä yllätyksenä on tullut, että 1950-luvun rakenteita löytyi enemmän kuin olimme ajatelleet. Eron huomaa hyvin, sillä 1950-luvun rakenteet ovat niin sanottua säästöbetonia, jossa on täytteenä isoja kiviä, Wistbacka paljastaa.

Urakka kulkee kuitenkin hyvin suunnitellussa aikataulussa, kun työtä on tehty kolmisen viikkoa.

– Kyllä siitä hyvä silta tulee! Uskaltaa varmasti ajaa traktorilla yli, paalukoneenkuljettaja ja työnjohtoharjoittelija Sami Räisänen kehuu.

Koskelan yksityistien tiekunnassa on reilut 20 osakasta. Työhön on saatu Ely-keskuksen tukea, joka on yksityistieasetuksen mukaan tällä hetkellä 85 prosenttia urakan kustannuksista.

– Käytännössä kaikki yksityisteiden sillankorjausurakat saavat valtion avustusta. Muuten ne jäisivät tekemättä, Wistbacka kertoo ja arvioi, että rahaa on tänä vuonna jaossa jopa 70 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Ely-keskuksen tienpidon ja liikenteen asiantuntija Petri Sartela vahvistaa, että rahoja on nyt jaossa vähemmän kuin viime vuosina.

– Ensisijaisesti tavoitteenamme on turvata kohteet, joissa liikkuminen uhkaa päästä estymään, kuten tämäntyyppiset siltakohteet, Sartela kertoo viitaten Koskelantien siltaan.

Koskelantien tapauksessa tienhoitokunta päätti sillan kunnostamisesta jo kevättalvella 2023. Avustuksen saamisessa on aihetta tyytyväisyyteen, Anttila myöntää.

– Kyllä tämä olisi muuten ihan erilainen projekti.

Oona Tepponen

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän