LOIMAA/SATAKUNNANTIE Satakunnantien remontin viimeiset työvaiheet ovat käsillä. Ensi viikolla Turuntien päässä levitetään pohjamurske, ja viikoilla 36–37 on asfaltoinnin vuoro.
– Sen jälkeen työmaa on pääosin kunnossa. Jäljellä on liikennemerkkien asennusta ja työmaan siivousta, pääurakoitsija Maisemarakennus Viitasen vastaava mestari Sami Elo kertoo.
Asfalttia levitetään Loimaan Seurahuoneen ja Turuntien välisen osuuden lisäksi Seppälänkadun kohdalle, jotta kadun reuna saadaan oikeaan korkeuteen. Katua on kuluneella viikolla avattu myös viiden kiinteistön kohdalta reunakivien korkeussäädön vuoksi.
Kyseiset kohdat ovat sellaisia, joissa Loimaan kaupunki edellytti korjauksia. Liian korkeat reunakivet johtuvat mittavirheestä, Elo myöntää ja toteaa, että korjaukset menevät urakoitsijan piikkiin.
Loimaan kaupungininsinööri Osmo Hongiston mukaan reunakivet on tarkastettu, ja korjattavista kohteista on laadittu piirustus.
– Kesäkuun lopussa pidettiin ensimmäinen katselmus, jossa mitattiin joka ikinen reunakivi Aleksis Kiven kadun ja Seurahuoneen välillä. Paikalla olivat minun lisäkseni Loimaan Veden ja urakoitsijan edustajat sekä työmaan valvojan konsultti.
Virheestä viisastunut urakoitsija on Hongiston mukaan luvannut tuplavarmistaa kadun loppuosuuden, jotta asfaltoinnit ja reunakivet saadaan kerrasta maaliin.
Vaikka tie jää jalankulkijan näkökulmasta hyvin erilaiseksi kuin muutama vuosi sitten saneerattu Kalevalankatu, Satakunnantien profiili on korjausten jälkeen esteettömyysvaatimusten mukainen.
Suojatien luiska täyttää esteettömyyden määritelmän, kun reunus on enintään kolmen senttimetrin korkuinen. Tähän haarukkaan menevät myös Satakunnantien suojatiet. Hongisto muistuttaa, että liikuntarajoitteisten lisäksi esteettömyyttä tulee tarkastella esimerkiksi näkövammaisten osalta.
Tässä vaiheessa näyttää siltä, että urakan lisätöiden osuus jää alle 20 prosenttiin. Hongisto myöntää pelänneensä pahempaa. Lisätöitä on laskutettu 220 000 euroa, ja Hongisto arvioi, että 40–50 000 euroa on vielä laskuttamatta.
Lisätyöt on jyvitetty joko kaupungille tai Loimaan Vedelle riippuen siitä, millaisista lisätöistä on kyse. Perusurakan hinta 1,9 miljoonaa euroa on jaettu kaupungille ja vesiliikelaitokselle suhteessa 60/40.
– On tässä urakan aikana monenmoista ollut, suurimpana tekijänä tietysti se, että kyseessä on Loimaan keskusta-alueen ylivoimaisesti vanhin tie, joka on sijainnut näillä paikkeilla vähintään 150 vuotta. Alla menee valtava määrä sellaista materiaalia, jota ei ole merkitty kirjoihin ja kansiin.
Tietä on kaivettu syvimmillään 5,5 metriin auki. Maakerroksista on löytynyt putkien lisäksi pilaantunutta maata. Öljyistä maata löytyi niin kutsutusta Esson sillasta Satakunnantielle päin, ei niinkään vanhan huoltamon kohdalta, sillä siitä maa on huoltoaseman purkamisen jälkeen puhdistettu.
– Se ei varsinaisesti jouduttanut urakkaa, sillä maanäytteiden tuloksia täytyi odottaa ja maata kuskata Forssaan, mikä maksoi aina tonnin laaki. Risteyksessä oli myös aivan uskomaton määrä putkia. Ilman tätä Turuntien pään hässäkkää urakka olisi ollut ehkä kolmisen viikkoa aiemmin valmis.
Seuraava suurempi saneeraustyömaa sijainnee Turuntiellä, mutta siellä projekti on merkittävästi pienempi kuin Satakunnantiellä, sillä vesi- ja viemärijohdot on mahdollista käydä läpi kaivamatta koko katua auki.
Hongiston mukaan Loimaan Vesi on saanut tarjouksen suunnittelusta. Kaupungin osalta tahtotila on, että pyöräilytie jatkuu Turuntien läpi ja muutenkin liikennejärjestelyjä voi olla paikallaan ajanmukaistaa.
– Turuntie saadaan ehkä alkuun jo ensi vuonna, Hongisto arvioi varovasti.
Oikein toimittu työn teettäjältä. Siis ensin mikä on suunnittelunormi reunakivien korkeuden suhteen eri paikoissa ja sitten mitattu läpi kohteen toteutuminen. Jos korjattavaa on korkeuden suhteen löytynyt niin urakoitsija korjaa.