Alastaron kirjaston käyttäjät kertovat jutussamme toivovansa, ettei omatoimikirjasto vie kirjastosta virkailijaa ja siis henkilökohtaista palvelua (LL 21.9.).
Vaikka jokainen käyttäjä ei virkailijaa joka käynnillä konsultoisikaan, työntekijät voivat tuoda osaamistaan esiin monella muullakin tavalla, koska tuntevat sekä tarjonnan että lainaajien tarpeet. On hyvä huomata sekin, että kirjaston työntekijä on kuntalaisille usein se kunnan työntekijä, joka on tavattavissa säännöllisesti ihan tuosta vaan.
Monelle kuntalaiselle omatoimikirjasto saattaa haiskahtaa kauniisti paketoidulta säästökeinolta. Niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla tulee kuitenkin miettiä myös palveluiden saavutettavuutta ja mahdollisuuksia laajentaa käyttäjäkuntaa. Erityisesti näin on juuri kirjastojen suhteen.
Lukemisen hyödyt ovat moninaiset ja kiistattomat ja kirjastot jos mitkä ovat palveluita, joiden käyttäjiä voisivat olla kaikki kuntalaiset.
Kuntien talouspaineissa kirjastojen aukioloaikoja on vähennetty, mutta omatoimikirjastomallilla sitä tulee ikäänkuin lisää. Siten asioimiseen tulee myös joustavuutta, jota asiakkaat voivat omissa elämäntilanteissaan ja aikatauluissaan hyvinkin kaivata.
Jospa näin kirjastot saisivat myös lisäkäyttäjiä ja yhä useampi löytäisi lukemisen rauhoittavan ja suhteellisuudentajua hyllykaupalla tarjoavan maailman.