LOIMAA Puistokadun koulun kasiluokkalaisilla tiistain ja keskiviikon koulupäivät poikkesivat hieman normaalista kaavasta, kun Novidan liiketoiminnan opiskelijat järjestivät heille Business Race Loimaa -tapahtuman.
Amazing Race -hengessä kasit suunnistivat Loimaan keskustan yrityksissä tutustuen niiden toimintaan ja suorittaen heille annettuja tehtäviä. Tehtävien ajaksi jokainen luokka jaettiin kolmeen ryhmään, joten leikkimielisessä kilpailussa oli yhteensä 21 noin neljän hengen ryhmää.
– Ajatus tähän lähti viime keväänä, kun Puistokadun koulun rehtori pyysi kasiluokkalaisille jotain ohjelmaa. Sitten otettiin yhteyttä Loimaan Kauppala ry:hyn ja hommat lähtivät aika nopeasti järjestymään, Novidan liiketoiminnan opettajat Anna Paija ja Kati Jalo kertoivat.
Paijan ja Jalon mukaan tapahtuman suunnittelu käynnistettiin tyhjältä pöydältä ja pyrkimyksenä on luoda niin hyvä pohja, että Business Race Loimaa voidaan järjestää myös tulevina vuosina.
Yrityksiä lähti mukaan 11 ja suunnistettavien kohteiden tusinan täydensi Novidan oma rasti. Novidan opiskelijoiden yhdessä yrittäjien kanssa suunnittelemissa tehtävissä oli muun muassa mainosvideon tekoa, pöydän kattamista ja tarjoilua, urheiluvälineiden tunnistusta, vaatekokonaisuuden kasaamista ja autonosien tunnistamista.
Jokainen luokka kiersi kaikki kohteet kahden päivän aikana ja kilpailun lopputulokset julkistetaan juhlavin menoin ensi viikon keskiviikkona.
Bello Mondossa Sabie Pietilä oli suunnitellut tehtäväksi syksyisen vaatekokonaisuuden kasaamisen. Pietilä oli lupautunut myös toimimaan kasiluokkalaisten syysmalliston mannekiinina, kun vaatekokonaisuudet kuvataan yrityksen markkinointitarkoitukseen.
– Pojatkin ovat lähteneet ihanan innokkaasti tehtävää suorittamaan ja varmasti tästä saan myös itselleni joitain uusia ajatuksia. Mielestäni yritysten on erittäin tärkeää tehdä yhteistyötä Novidan kanssa, jotta paikallisilla nuorille löytyy työ- tai ainakin harjoittelupaikkoja, Bello Mondon yrittäjä Tuula Siren-Mäkelä iloitsi.
Sees Loungessa ryhmien tehtävänä oli suunnitella mainos yrityksen palveluista. Vaihtoehdoiksi annettiin jooga, äänimaljarentoutus, tantra tai yrityspalvelut. Osan pisteistä antavat itse yrittäjät Mika ja Sanna Nylund ja osa pisteistä jaetaan yleisön mielipiteen, eli sosiaalisen median tykkäysten mukaan.
– Tämän ikäiset ovat meille tärkeä kohderyhmä ja on kiinnostavaa nähdä, miten he toteuttaisivat näiden palveluiden mainonnan. On ollut hienoa seurata, kun nuoret tarttuvat tehtäviin innokkaasti ja pitävät hauskaa. Yhteishenki on oppilailla todella korkealla, Mika Nylund arvioi.