LOIMAA Viime vuonna alkanut Satakunnantien peruskorjaus valmistuu tällä viikolla päällystystöiden osalta.
Kaupungininsinööri Osmo Hongisto kertoo, että maanantaiaamusta saatiin kuntoon pohjamassa Seurahuoneen ja Turuntien väliselle osuudelle. Sen jälkeen asfaltointikoneet siirtyivät korjaamaan paikoin Aleksis Kiven kadun ja Seurahuoneen välistä osuutta, joka oli asfaltoitu aiemmin.
– Esimerkiksi Seppälänkadun ja Satakunnantien risteysalueella on jouduttu jyrsimään päällyste osin pois, jotta saadaan reunakivien näkemät kuntoon ja vesi virtaamaan kaivoihin. Jyrsityn päälle tehdään uusi asfalttikerros oikeaan suunniteltuun tasoon.
Reunakivien näkemällä Hongisto viittaa siihen, kuinka korkealla reunakivet eli rotvallit ovat suhteessa ajoradan asfalttiin. Hänen mukaansa tonttiliittymien kohdalla reunakivien kuuluu olla maksimissaan kuuden ja pyöräteiden kohdalla kolmen sentin korkeudella suhteessa ajorataan.
Katua oli esimerkiksi jo aiemmin avattu muutaman kiinteistön kohdalla reunakivien korkeussäädön takia (LL 30.8.).
Loimaan Veden johtaja Kimmo Virta kertoo, että myös muutama vesiliikelaitoksen venttiili jäi aiemmilla päällystyskerroilla pinnan alle, esimerkiksi Seppälänkadun ja Satakunnantien risteysalueella. Nämä venttiilit tuodaan nyt näkyville.
Hongisto ja Virta muistuttavat, ettei korjaustöistä aiheudu laskua kaupungille tai vesiliikelaitokselle, vaan ne menevät urakoitsijan piikkiin.
Hongisto vastaa kieltävästä kysymykseen siitä, tullaanko aiemmin päällystetylle Seurahuoneen ja Aleksi Kiven kadun osuudelle ajamaan vielä uusi pintakerros. Hän sanoo, että katu on jo siinä korkeudessa kuin pitää muutamien korjausten jälkeen.
Turuntien ja Seurahuoneen väliselle osuudelle ajetaan tällä viikolla vielä pintamassa, jonka jälkeen katu on asfaltointien puolesta valmis.
Hongisto muistuttaa, että Satakunnantien ja Turuntien risteysalueelle tehdään ainoastaan väliaikainen päällystys syksyä ja ensi talvea varten. Syynä on se, että ensi vuonna kaupungin ja vesiliikelaitoksen on tarkoitus ryhtyä Turuntien peruskorjaukseen. Sen myötä risteysalue laitetaan lopulliseen muotoonsa joko ensi tai sitä seuraavana vuonna.