Tasoristeyssuunnitelma herätti useita kysymyksiä

0
Destian suunnitteluprojektipäällikkö Timo Kinnari (kuvassa keskellä) keskusteli Konsta Mäenpään, Teemu Kaartisen ja Jouko Niemelän kanssa uusien yksityisteiden vaihtoehtoisista reiteistä ja tasoristeysten parantamismahdollisuuksista poistamisen sijaan.

YPÄJÄ Väylävirasto ja Destia oy esittelivät viime viikolla tasoristeysturvallisuuden parantamissuunnitelmaa, joka koskee tasoristeysväliä Paloposki–Välimäki Ypäjän ja Loimaan alueilla. Suunnitelmassa Loimaan kaupungin alueelta poistettaisiin Jussilan ja Välimäen varolaitteettomat tasoristeykset ja Ypäjän kunnan alueelta poistettaisiin Paloposken ja Apilasuon tasoristeykset. Lisäksi Sipilän tasoristeyksen kohtaa siirrettäisiin noin 200 metriä Loimaan suuntaan.

– Toijalan ja Turun välisellä 131 kilometrin mittaisella radalla on tällä hetkellä 44 tasoristeystä, joissa 35:ssä on jonkinasteinen turvalaite. Kuitenkin ainoa turvallinen tasoristeys on kokonaan poistettu tasoristeys, ja Väyläviraston tahtotilana on pidemmällä aikavälillä päästä näistä kaikista eroon, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä kertoi.

Ypäjänkylän seuraintalolle oli saapunut reilu 30 alueen asukasta. Eniten vastustusta nostatti lähekkäin olevien Paloposken ja Apilasuon tasoristeysten poistaminen, sillä suunnitelmassa Apilasuon kohdalta junaradan ylittävä Suomelantie muuttuisi päättyväksi tieksi ja radan toiselle puolelle tehtäisiin uusi korvaava tieyhteys.

– Tässä tulee monta kilometriä uutta yksityistietä, eikä vanhojakaan saada pidettyä kunnossa. Mille taholle tienhoidon nousevat kustannukset laitettaisiin maksettavaksi, Apilasuon tasoristeyksen vieressä asuva Pekka Niemi kysyi.

Mäkelä totesi ratatoimituksen määrittävän kustannusten maksajan. Ely-keskus laittaa ratatoimituksen vireille ratasuunnitelman hyväksymisen jälkeen. Nykyisen suunnitelman mukaiset uudet yksityistiet pirstoavat viljelykäytössä olevia peltoalueita erityisesti Sipilän uuden tasoristeyksen kohdalla ja myös metsäalueita vähäisissä määrin Nopolan kylän alueella.

Useiden paikallaolijoiden mukaan pieni kiertotie ei autoillessa haittaa, mutta jalankulkijoille vaikutus on suurempi.

– Mökkini vierestä lähtisi ”oma” ylikäytävä nyt pois ja lähimmät naapurit jäisivät eri puolelle rataa, eikä kävellen montaa kilometriä voi kiertää. Jonkinlainen ratkaisu kevyelle liikenteelle pitäisi lisätä suunnitelmaan, Minna Jokinen toivoi.

Suomelantien jatkeen sijoittelu herätti myös keskustelua. Niemen mukaan tasoristeysten poistoa on suunniteltu aikaisemminkin, ja silloin uusi tiepätkä liitettiin Ypäjänkyläntiehen turvallisemmassa kohdassa ja lyhyempää reittiä.

– Näitä ehdotuksia kuunnellaan tarkasti ja suosittelen lähettämään kommentteja hankkeen verkkosivujen kautta tai suoraan sähköpostiin, Destian suunnitteluprojektipäällikkö Timo Kunnari kehotti.

Tämän hetkinen suunnitelma havainnekarttoineen löytyyvayliensuunnittelu.fi-sivustolta ja siihen liittyviä kysymyksiä voi esittää 3. lokakuuta asti. Lopullinen suunnitelma asetetaan nähtäville loppuvuoden aikana.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän