Massatuotanto syntyi 1800-luvun lopulla, ja synnytti samalla meille tutun kulutusyhteiskunnan. Jo yli sata vuotta olemme siis Euroopassa eläneet kulutukseen perustuen. Viimeisinä vuosikymmeninä kulutus on kuitenkin kasvanut räjähdysmäisesti. Vielä 30 vuotta sitten kodit täyttyivät suurimmaksi osaksi vain tarpeellisista asioista – nyt vaatekaapista tippuu käyttämättömiä vaatteita aina kun sen avaa.

Kulutus kasvaa yhteiskunnassa jatkuvasti ennätyksellisellä vauhdilla. Se on yksi suurimmista taustatekijöistä suurimpiin ongelmiimme, kuten ilmastonmuutokseen. Hyviä esimerkkejä ylikulutuksen kasvusta ovat lähivuosina suosiota kasvattaneet Shein ja Temu. Shein on ultrapikamuotiketju, joka on noussut maailman suurimmaksi vaatteita myyväksi verkkokaupaksi. Temu taas tarjoaa asiakkaille kaikenlaisia tuotteita, ja nousi helmikuussa suomalaisten eniten käyttämäksi ulkomaiseksi markkinapaikaksi.

Sheinin vaatteita myydään parilla eurolla, ja miltei jokaiseen ostokseen saa jonkinlaisen alennuskupongin kaupan päälle. Halvat hinnat saavat kuluttajat innostumaan, mutta jonkun täytyy maksaa tilaamistamme vaatteista. Sheinin työntekijät työskentelevätkin 17-tuntista työpäivää 30 päivänä kuukaudessa. Sheinin vaatteista on myös löytynyt terveydelle, hormonitoiminnalle ja ympäristölle haitallisia kemikaaleja, joista osa on EU:n alueella kiellettyjä tai rajoitettuja.

Temun sandaalien pohjalliset taas sisälsivät testeissä yli yksitoistakertaisen määrän lyijyä verrattuna sallittuun määrään. Tilausten mukana on myös tullut ötököitä, ja juuri äskettäin uutisoitiin paketissa tulleesta skorpionista. Suuria ongelmia näissä yrityksissä ovat myös kysymykset kuluttajansuojasta, sillä kiinalaisyrityksiä ei koske sama sääntely kuin eurooppalaisia. Niiden toiminta on myös hyvin suljettua, ja on vaikeaa tietää, mitä tehtailla oikeasti tapahtuu.

Pelottavinta ylikulutuksessa on kuitenkin se, kuinka kuluttajia ei kiinnosta ongelmat ympäristösaasteissa tai eettisyydessä. Samalla kun satoja artikkeleita julkaistaan ylikulutuksen ongelmista ja hikipajoista, Temun ja Sheinin tilaukset kasvavat. Yli 50-vuotiaiden suomalaisten suosituin verkkokauppa on Temu. Vierailut Sheinin verkkokaupassa kasvoivat tänä vuonna 39 prosenttia ja jatkavat edelleen kasvuaan.

On vaikea kuluttaa vähän, kun koko taloutemme perustuu kuluttamiseen ja sen kasvuun. Valintojen tekeminen on kuitenkin helppoa. Kuluttajana voit valita, ostatko uutena vai et ja mistä vaatteesi ostat. Vaikka halvat hinnat houkuttelisivat, vaatteet eivät kestä käyttöä, ja pian täytyy kuitenkin ostaa uusia.

Jatkuva kuluttaminen ei ole mahdollista ikuisesti, ja se luo kysymyksen siitä, milloin kasvun raja todella tulee vastaan. Kuinka täyteen voimme vaatekaappimme täyttää ennen kuin mikään ei enää pysy sen sisällä?

Mona Lehto

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän