LOIMAA Eteläisen kuntoradan varresta on kaadettu iso määrä puita tällä viikolla.
Loimaan kaupunki on kaadattanut puita erityisesti kahdesta syystä: jotta radalle tippuisi vähemmän roskia, etenkin neulasia, jotka tarttuvat suksen pohjaan, ja jotta aivan radan vieressä sijaitsevat puut eivät estäisi lunta satamasta latu-uralle.
Eteläisen kuntoradan varrella puusto on kuusivaltaista, ja kuusien oksat olivat kasvaneet monin paikoin kuntoradan yli.
– Latukoneen kuljettaja oli merkinnyt maalilla kaadettavat puut, kaupungininsinööri Osmo Hongisto kertoo ja sanoo, että kuntoradan aktiivikäyttäjiltäkin oli tullut samansuuntaisia toiveita.
Työt alkoivat maanantaina ja kestivät parisen päivää. Rata oli suljettu ja valaistus pois töiden ajan.
– Suositus on, että radan reunoilla on vain matalaa puustoa ja isommat puut hieman kauempana urasta. Tällä saadaan paitsi lunta, myös valoisuutta reitille, Hongisto sanoo.
Jäljet, joita puunkaadosta ja -ajosta kuntoradalle syntyy, lanataan töiden valmistuttua.
Alueella elää jonkin verran liito-oravia, ja ne on Hongiston mukaan huomioitu jättämällä haavat pystyyn.
– Vaikkakin oravat ovat pääosin kuntoradasta etelään olevalla alueella.
Hongiston mukaan Loimaan kaupungin ylläpitämillä muilla kuntoradoilla ei ole vastaavia puunkaatotarpeita.
Osittain asiasta on huolehtinut luonto itse, sillä hän sanoo Tapani-myrskyn kaataneen aikoinaan paljon puita esimerkiksi Juvan kuntoradan ympäristöstä.
– Laskin silloin, että Juvan reitin yli oli kaatunut 86 puuta.
Oma lukunsa on Virttaankankaalla ja Säkylänharjulla sijaitseva Harjureitti, jossa esimerkiksi isoista männyistä putoavat roskat voivat kiusata hiihtäjiä etenkin kevättalvesta, mutta myös sydäntalvella tuulisella säällä.
Hongiston mukaan neljän kunnan ylläpitämällä Harjureitillä vastaavat toimenpiteet vaatisivat enemmän selvitettävää alkaen perusasioista, kuten reittiuran leveydestä ja reitin varren maanomistuksesta.
Kaupunki kunnostaa muulla tavoin kuntoratoja myös Juvalla ja Alastarolla.
Hongiston mukaan Juvalla on tehty syksyn mittaan mittavia kunnostuksia tasaamalla pohjia ja ajamalla mursketta kuntoradalle.
– Radalla erityisesti mäkisissä kohdissa kallio oli monin paikoin noussut näkyviin, kun vanhat rakennekerrokset olivat kuluneet ajan myötä kallion päältä pois. Tämä oli vaikuttanut siihen, että radalla oli lyhyitä äkkijyrkkiä kohtia, jotka vaikeuttivat erityisesti ladun tekoa.
Ensi vuonna Juvalla on tarkoitus vaihtaa valaistusta ledeihin.
Alastaron kuntoradalla on puolestaan tehty alustavia kunnostustöitä jyrsimällä ruohoisimpia kohtia. Hongisto sanoo, että töitä jatketaan ensi vuonna sorastamalla ja uusimalla valaistusta erityisesti Kirkonkylän koulun läheltä.