Eteläisen kotihoidon työntekijöiden koulutus johti rikosilmoitukseen – Työnjohto reagoi työyhteisön kriisiin vasta viikkojen kuluttua

0
Loimaan eteläisen kotihoidon työntekijöiden koulutus aiheutti yksikössä kriisin, joka on heijastunut koko Varhan alue 2:n toimintaan. LL ARKISTO / SARI HOLAPPA

LOIMAA Osalle Varhan Loimaan eteläisen kotihoidon työntekijöille järjestettiin koulutus 28. elokuuta. Koulutuksen oli tarkoitus liittyä itsensä johtamiseen, mutta tilaisuudessa oli pian selvinnyt, että koulutuksen ideana on ”ravistella”. Myöhemmin olisi sitten ollut ”rakentamisen” vuoro.

– Sisällöstä ei kerrottu sen enempää meille, mutta sitä mainostettiin hyvänä ja kalliina, kolme eteläisen kotihoidon työntekijää kertoo.

Hoitajat eivät esiinny jutussa nimillään asian arkaluonteisuuden vuoksi. Lisäksi he sanovat edustavansa jutussa useamman hoitajan näkemystä. Heidän henkilöllisyytensä on Loimaan Lehden tiedossa.

Heti tilaisuuden alussa hoitajia ohjeistettiin jättämään puhelimensa sivupöydälle parkkiin äänettöminä.

– Jo se tuntui oudolta.

Kouluttajana toimi Varhan ikääntyneiden asiantuntijapalveluiden työntekijänä Timo Säilä. Paikalla oli hänen lisäkseen kotihoidon alue 2 eteläisen kotihoidon aluevastaava Terhi Kiviharju.

Hoitajien mukaan Säilä oli ensitöikseen ilmoittanut, ettei kenenkään ole pakko osallistua koulutukseen. Siitäkin huolimatta, että se tapahtui työntekijöiden työajalla. Hoitajat sanovat Säilän esiintyneen tilaisuudessa hyvin aggressiivisen oloisesti nyrkkiään puiden ja hampaitaan kiristäen.

– Puhetyyli oli jyrkkä, uhkaava ja erittäin ahdistava.

Säilä myös painotti useaan otteeseen heti koulutuksen alussa ja sen aikana, että hoitajien työssään tekemä pienikin virhe voi olla irtisanomisperuste. Virheet tultaisiin Säilän mukaan kirjaamaan myös Varhan Sympa-järjestelmään, josta löytyy muun muassa työntekijöiden koulutus, lääkeluvat ja muut heidän ammattiaan koskevat tiedot.

– Hän uhkasi, että sinne kirjataan myös ne virheet, jotka voivat pilata minun tai jonkun toisen henkilön elämän. Silloin ei koskaan enää saisi töitä Varhalta, kun virhe näkyisi järjestelmässä.

Säilä oli myös hoitajien mukaan haukkunut heitä huonoiksi työntekijöiksi.

Työntekijät olivat olleet tilaisuudessa erittäin hämmentyneitä ja ahdistuneita, ja osa oli poistunut kesken kaiken. Vastauksia esittämiinsä kysymyksiin he eivät olleet saaneet.

– Kysyimme tilaisuudessa useampaan kertaan, miksi tällainen koulutus järjestetään ja kuka sen on tilannut. Emme saaneet mitään vastauksia. Meille kuitenkin vihjailtiin, että kyse on työntekijöiden huonosta työilmapiiristä, joka ei pidä paikkansa.

Loimaan Lehti pyysi haastattelua myös Timo Säilältä, mutta hän ei halunnut kommentoida asiaa. Lisäksi Loimaan lehti yritti tavoitella aluevastaava Terhi Kiviharjua, mutta hän ei vastannut yhteydenottoihin.

Koulutuksen jälkeen työyksikkö ajautui kriisiin ja kymmenkunta hoitajaa jäi voimakkaan stressireaktion vuoksi sairauslomalle. Hoitajien mukaan osa on sairauslomalla edelleen lähes kuusi viikkoa tapahtuneesta. He sanovat myös, että kriisiytyneen tilanteen ja työn kuormittavuuden vuoksi työntekijöitä jää koko ajan lisää sairauslomille. Oireet ovat olleet sekä psyykkisiä että fyysisiä.

– On ollut ahdistusta, migreeniä, unettomuutta, iho-oireita ja sydämen tykytystä, hoitajat kertovat esimerkkejä.

Koulutuksen seurauksena kouluttajasta jätettiin rikosilmoitus, jossa on haastateltavien mukaan nimikkeenä kunnianloukkaus ja uhkaus. Lounais-Suomen poliisista vahvistetaan, että poliisille on tehty sähköinen rikosilmoitus, joka koskee Loimaalla pidettyä Varhan koulutustilaisuutta. Asia on tällä hetkellä esikäsittelyssä ja odottaa käsittelyvuoroaan.

Varhan alue 2:n työsuojeluvaltuutettu Soile Lehtonen sanoo lisäksi, että koulutuksen jälkeen jätettiin kahdeksan työturvallisuusilmoitusta Varhan oman järjestelmän kautta.

– Kaikki ilmoitukset tehtiin koulutuksesta aiheutuneen tunnekuohunnan jälkeen, hän täsmentää.

Ilmoituksista kuitenkin poistettiin pian suurin osa esimiehen vedotessa virheelliseen ilmoitusmenettelyyn. Lehtonen edustaa työsuojeluvaltuutettuna sekä työntekijöitä että esihenkilöitä.

Työnjohdon vitkastelu kriisin hoidossa herättää hämmästystä. Varhan Lähi- ja perushoitajaliitto superin pääluottamusmies Jenni Päätalo sanoo, että koulutuksesta meni neljä viikkoa ennen kuin kriisiin liittyvä purkutilaisuus järjestettiin. Päätalo on työntekijöiden edunvalvoja.

Työsuojelulaissa suositellaan, että työnantajan tietoon tullut epäasiallinen käytös tai häirintä käsitellään kahden viikon kuluttua tiedon saamisesta.

– Työnantaja ei ottanut työturvallisuuden vaarantumista vakavasti, vaikka työturvallisuusilmoituksia tuli niin monta. Ihan maalaisjärjelläkin olisi pitänyt tajuta, että kyse on vakavasta tilanteesta.

Työsuojeluvaltuutettu Soile Lehtonen sanoo, että lisäksi Varhan oman ohjeistuksen mukaan kriisitilanteen jälkipurku pitäisi tehdä 1–3 päivän aikana tapahtuneesta. Hän on tehnyt Lounais-Suomen aluehallintovirastoon valvontapyynnön työhyvinvoinnin romuttaneesta koulutustilaisuudesta ja hitaasti hoidetusta jälkihoidosta.

– Jälkihoito on ollut niin hidasta, että sen vuoksi on kriisiytynyt koko alue 2, kun työntekijöitä on niin paljon sairauslomilla ja resurssipooli vähissä.

Jenni Päätalo kuitenkin sanoo, että itse purkutilaisuus oli hyvähenkinen. Paikalla olivat hänen mukaansa työnantajan edustajina henkilöstöpäällikkö Janne Samsten sekä vt. asumispalvelujohtaja ja vs. palvelujohtaja Susanna Kaunisto.

Toinen hämmästystä herättänyt seikka on ollut työturvallisuusilmoituksen jättäneiden työntekijöiden kuulemiskeskustelut, jotka pidettiin pian ilmoitusten jättämisten jälkeen. Hoitajat kertovat, että aluevastaava Terhi Kiviharju kutsui työntekijöitä tunnin mittaisiin keskusteluihin työajan ulkopuolella. Loimaan Lehti on nähnyt asiaan liittyviä viestejä.

Viesteissä luki, ettei sairausloma tai vapaapäivä ole este kuulemisesta pois jäämiseksi. Niissä myös varoiteltiin, että työntekijöiden ohjeiden vastaisen työturvallisuusilmoituksen tekemisestä harkitaan kirjallisen huomauttamisen antamista.

– En ole ikinä ennen törmännyt tällaiseen, Päätalo toteaa.

Vastausta siihen, miksi kyseinen koulutus järjestettiin, eivät ole saaneet sen enempää haastatellut hoitajat, pääluottamusmies tai työsuojeluvaltuutettukaan. Kun Loimaan Lehti kysyi syytä Varhan henkilöstön edustajalta, Susanna Kaunisto vastasi, että Varhassa järjestetään paljon sisäisiä koulutuksia ja ne perustuvat koulutussuunnitelmiin.

– Lisäksi tarpeen mukaan työyhteisöille järjestetään räätälöityjä koulutuksia eri teemoista. Viittaamaasi koulutukseen liittyen, meillä ei ole tiedossa, että kyseisessä koulutuksessa tai ylipäätään muissakaan sisäisissä koulutuksissa uhkailtaisiin työntekijöitä. Tämä ei tietysti ole myöskään organisaatiomme toiminnan mukaista.

Hänen viestissään lukee myös, että henkilöstöä koskevissa asioissa toimitaan aina organisaation ohjeiden mukaisesti. Hän vastaa myös, että mikäli työyhteisössä on asioita, jotka vaativat syystä tai toisesta selvittelyä, ne hoidetaan sisäisesti.

Työsuojeluvaltuutettu Soile Lehtonen uskoo kokemuksen olleen traumaattinen työntekijöiden lisäksi esihenkilöille. Hän sanookin, että koulutuksen suhteen saattoi tapahtua inhimillinen virhe.

– Nyt pitää kuitenkin keskittyä hoitajien työssä jaksamiseen ja työhyvinvointiin. Myös hoitajien itsetunto ja luottamus työnantajaan pitää rakentaa uudestaan, sillä koulutuksessa se murrettiin täysin.

Kommentti

Kalliiksi tuli

Huonolla johtamisella voi olla massiiviset seuraamukset, joka lamauttaa työyhteisön viikoiksi, jopa kuukausiksi. Tämä on käynyt karmealla tavalla toteen Varhan Loimaan eteläisessä kotihoidossa, jossa työnjohto ei ole kyennyt vastaamaan työntekijöiden hätään. Käsiä on pesty kilpaa vastuusta. Kriisin aiheuttaneesta koulutuksesta meni neljä viikkoa ennen kuin ensimmäinen purkupalaveri kyettiin järjestämään. Varhan oman ohjeen mukaan palaveri olisi tullut pitää 1–3 päivän aikana.

Kalliiksi on käynyt monessakin mielessä. Jo pelkän luottamuksen palauttaminen hoitajien ja työnjohdon välillä tulee olemaan kivinen urakka. Rahallinen menetys Varhalle on sekin jättimäinen, kun sijais- ja ylityöruletti on pyörinyt täydellä teholla jo viikkoja. Suurin häviäjä tässä vyyhdissä on kuitenkin palvelunsaaja eli asiakas. Kun hoitavat kädet ovat minimissä, heikkenee vääjäämättä myös palveluntaso.

Sari Holappa

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän