Varha-sovellus avautui

0
TS/RIITTA SALMI

VARHA Digitaaliseen asiointiin tarkoitettu Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Varha-sovellus otettiin käyttöön keskiviikkona. Sovelluksesta löytyy toistaiseksi kaksi chat-palvelua, jotka auttavat suun terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden asioissa.

Suun terveydenhuollon viestejä voi lähettää maanantaista perjantaihin virka-aikaan. Niihin vastaa alan ammattilainen saman arkipäivän aikana. Chatin yleinen suun terveyteen liittyvä ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu kaikille varsinaissuomalaisille.

Lisäksi Turun, Naantalin, Loimaan ja Paraisten asukkaille on sovelluksessa tarjolla kiireettömät ajanvaraustiedustelut sekä hoidon tarpeen arviointi ja suun alueen särkyyn, oireeseen tai vammaan liittyvä osio.

– Chat-palvelu vastaa nykyaikaiseen palvelun kysyntään ja sen kautta yhteydenotto on helppoa ja joustavaa. Kehitämme suun terveydenhuollon palveluita Varha-sovelluksessa edelleen yhä monipuolisemmiksi, vt. ylihammaslääkäri Eija Hämäläinen kertoo.

Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus chatin kautta tulevat mahdollisiksi kaikissa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kunnissa vaiheittain kevään 2025 aikana. Kuntakohtaiseen etenemiseen vaikuttaa Varhassa meneillään oleva asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistäminen.

Sosiaalipalveluiden chatissä on arkisin saatavilla neuvontaa ja ohjausta palveluista sekä etuuksien hakemisesta. Chat-kysymyksiin vastaa asiakasohjaus Soihdun sosiaalihuollon ammattilainen.

Asiakas voi asioida sosiaalipalveluiden chatissa niin anonyymisti kuin vahvan tunnistautumisen kautta.

– Chat on meillä odotettu palvelu ja se on asiakkaille luonteva ja helppo väylä ottaa yhteyttä aroissakin asioissa. Toivomme, että chatin myötä kynnys ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon madaltuu, asiakasohjauspäällikkö Johanna Lehtola sanoo.

Maakunnallisen Pyydä apua -napin toiminta nykyisellään päättyy marraskuun alussa palvelun siirtyessä Varha-sovelluksen chattiin.

Tänä vuonna appiin tullaan lisäämään vielä mielenterveys- ja päihdepalveluja sekä lapsiperheiden, sote-keskusten sekä Tyks lasten ja nuorten klinikan palveluja.Palvelussa onnistuu myös toisen puolesta asiointi, mikäli siihen on suomi.fi-palveluun kirjattu lupa. Toistaiseksi palvelussa ei voi asioida 12–17-vuotiaan lapsen puolesta.

FAKTA
Varha-sovellus

Varha-sovelluksen voi ladata älypuhelimeen App Storesta tai Google Play-kaupasta hakusanalla ”Varha”.
Sen käyttö onnistuu myös tietokoneella osoitteessa digi.varha.fi.
Suun terveydenhuollon chat palvelee arkisin kello 8–15.30.
Sosiaalipalveluiden chat palvelee arkisin kello 8.30–15.
Sovellus ja sen palvelut ovat tässä vaiheessa saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän