Rovion tehtaalla on kovat mutta realistiset kasvutavoitteet

0
Rovio Pet Foodsin toimitusjohtaja Tero Rovio sanoo, että tehtaalla tuotetaan koirien kuivaruokaa kolme miljoonaa kiloa vuodessa. Tavoitteena on viisinkertaistaa tuotanto lähivuosina. SARI HOLAPPA

LOIMAA/METTÄHANNANKATU Niittukulman yritysalueella nelisen vuotta sitten aloittanut koirien täysravintoa eli kuivaruokaa valmistava Rovio Pet Foods oy on kovassa kasvussa. Toimitusjohtaja Tero Rovio sanoo tänä vuonna kasvua tulevan noin 40 prosenttia, ja ensi vuonna sitä odotetaan saman verran. Kun nyt liikevaihto on viiden miljoonan euron luokkaa, vuonna 2025 Rovio uskoo sen olevan kolme, neljä miljoonaa enemmän.

Yrityksessä on tehty myös investointeja kasvun tueksi. Tänä syksynä on ostettu lisää maata tehtaan vierestä kahden tontin verran, sillä logistiikka ja varastointi vaativat lisää tilaa.

– Näillä näkymin rakennamme ensi vuonna 2 000 neliön hallin, sillä varastotilat alkavat käymään pieniksi.

Toiselle tontille on taas parhaillaan nousemassa 385 kilowatin aurinkovoimala, joka tuottaa tulevaisuudessa sähkön tehtaan tarpeisiin aurinkoisina päivinä. Voimalan pitäisi valmistua kevätauringoille.

– Verrannollisesti voimalan yhden tunnin tuotto vastaa noin 2 500 kilometrin ajoa sähköautolla.

Uusi robottisolu on hankittu tänä vuonna. Se säästää paitsi aikaa myös lihasvoimaa. Robotti nostelee painavat ruokasäkit suoraan lavalle, minkä jälkeen lava muovitetaan kuljetusta varten.

Takana on myös 700 000 euron investointi automatiikkaan, sillä tehtaan puolelle on hiljattain hankittu uusi robottisolu paikalliselta toimittajalta. Rovio sanoo, että sen avulla pystytään vähentämään raskasta, epämukavaa ja fyysistä työtä laitteen nostellessa ja lastatessa koiranruokasäkkejä lavalle.

– Se pystyy tekemään yksitoikkoista taustatyötä vaikka vuorokauden ympäri.

Rovio näkee kustannustehokkuuteen investoimisen välttämättömänä, jotta tuotanto pystytään pitämään Suomessa. Tavoitteena on saada tehdas pyörimään kuutena päivänä viikossa vuorokauden ympäri.

– Viikkoon jäisi silloin yksi huoltopäivä.

Jos tavoitteeseen päästään, tehtaalla tuotetaan kuivaruokaa tulevaisuudessa 15 miljoonaa kiloa vuodessa, kun nykyään se on noin kolme miljoonaa. Vakituisia työntekijöitä on tänä päivänä toimitusjohtajan lisäksi tehtaan, konttorin ja eläinklinikan puolella yhteensä 16.

– Vakituisten lisäksi on vielä osa-aikaisia työntekijöitä ja toiminimiyrittäjiä.

Koirien kotimainen kuivaruokatarjonta on kasvanut huimasti viime vuosina. Loimaalla tehdasta pyörittävän Rovio Pet Foodsin toimitusjohtaja Tero Rovio sanoo heidän olevan Suomessa kuitenkin ainoa täysin suomalaisessa omistuksessa oleva alan yritys.

Suomessa valmistettavien ja myytävien koirien kuivaruokien osuus on kasvanut kohisten viimeisten vuosien aikana. Tero Rovio sanoo sen olleen vielä vuonna 2018 prosentin luokkaa, kun nyt hän arvelee osuuden olevan karkeasti 40 prosenttia. Heidän oma siivunsa kuivaruokamarkkinoista on neljän prosentin tietämillä, mutta Rovio uskoo, että se on nostettavissa melko helposti 15 prosenttiin.

Kolmesta Suomessa sijaitsevasta koirien kuivaruokaa valmistavasta tehtaasta Rovio Pet Foods on tällä hetkellä ainoa suomalaisessa omistuksessa oleva. Se on myös ensimmäinen kuivaruokaa valmistava yritys, jolle on myönnetty Hyvää Suomesta -merkki. Se myönnettiin kuukausi sitten.

– Merkin saaminen merkitsee erityisesti nyt tosi paljon, kun on ollut näitä koiranruokakohuja.

Rovio Pet Foodsin raaka-aineet ovat noin 95 prosenttisesti kotimaisia lukuun ottamatta sellaisia ainesosia, joita ei täältä saa, kuten kivennäisaineita, melassileikettä tai vitamiineja. Myös lähituotantoa suositaan niin paljon kuin mahdollista, ja muun muassa kuorittu kaura tulee Rovion omilta pelloilta.

Rovio Pet Foodsin tehdas on keskittynyt koirien kuivaruoan valmistamiseen. Raaka-aineet ovat noin 95 prosenttisesti kotimaisia, ja myös lähituotantoa suositaan niin paljon kuin mahdollista.

Omien merkkiensä lisäksi Rovion tehtaalla tehdään sopimusvalmistusta. K-ryhmän kanssa yhteistyö alkoi vuosi sitten ja S-ryhmän kanssa viime kuussa. Pitkän tähtäimen suunnitelmissa on laajentaa myös tuoteperheitä ja -kategorioita. Lisäksi kansainväliset markkinat ovat tähtäimessä, mutta niiden aika ei ole Tero Rovion mukaan aivan vielä.

– Ne käynnistyvät vuoden tai kahden sisällä, hän toteaa, mutta ei paljasta niistä vielä enempää.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän