LOIMAAN SEUTU Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset julkaistaan marraskuun 27. päivä. Ennakkotietojen mukaan niissä suositellaan jättämään muun muassa leikkeleet pois ja vähentämään lihan määrää reilusti (HS 7.11.). Kasviksia pitäisi puolestaan syödä päivässä 500–800 grammaa, kun aiempi suositus oli 500 grammaa.
Lounasostoksilla Oripäässä ollut Tiina Kuikka sanoo syövänsä jo valmiiksi kasvispainotteisesti. Kanaa ja kalaa hän syö kolme kertaa viikossa, mutta punaisen lihan hän on jättänyt terveyssyistä pois jo toistakymmentä vuotta sitten. Leivän päälle hän laittaa mielellään leikkelettä, joka on joko kana- tai kasvispohjainen. Niistä hän ei myöskään olisi valmis luopumaan. Hän myös laskeskelee syövänsä tarpeeksi kasviksia ja marjoja vuorokaudessa jopa uusien suositusten astuessa voimaan.
– Syön salaatteja, kasviksia ja marjoja.
Nuorten parissa työskentelevä Kuikka on huomannut, että nykyään nuoretkin syövät mielellään kasviksia ja että lihan käyttäminen on vähentynyt.
– Kun ennen esimerkiksi tortillan väliin laitettiin jauhelihaa reilusti, nyt sitä laitetaan usein vain pieni lusikankärjellinen.
Vaikka Tiina Kuikan ruokavalio on kasvispainotteinen, K-market Orippään kauppias Jussi Uusitalo sanoo valtaosan hänen asiakkaistaan syövän lihapainotteisesti. Uusitalo toimii kauppiaana myös Alastaron K-marketissa. Kasvisproteiinivaihtoehtoja menee hänen mukaansa hyvin vähän.
– Pyrimme toki tarjoamaan valikoimaa kasvissyöjille, mutta esimerkiksi kasvisleikkeleet eivät juuri mene kaupaksi.
Kasvisruoista suosituimmaksi hän mainitsee pinaattiletut, mutta sen sijaan erilaisten kasvisproteiinien myynti on hyvin pientä.
– Kesällä kun on mökkiasukkaita, silloin niitä menee enemmän.
Tärkeintä asiakkaille on hänen mukaansa ruoan kotimaisuus.
– Täällä maaseudulla halutaan tietää, mistä se ruoka tulee ja tuotteiden alkuperästä kysytään paljon.
Kotimaisuus nousee esiin myös Loimaan Prismassa. Päivittäistavaran myyntipäällikkö Anna Lehto sanoo, että etenkin paikalliset mutta myös kotimaiset kasvikset ja juurekset ovat suosittuja.
– Asiakkaat ostavat mielellään esimerkiksi lähellä tuotettuja kurkkuja, tomaatteja tai perunoita. Niiden kohdalla saatetaan olla hyvinkin tarkkoja.
Hän myös korostaa, että maaseudulla ihmiset tekevät ruokaa edelleen enemmän alusta asti itse kuin kaupungeissa. Kasvisruokavalio ei ole kuitenkaan Lehdon mielestä kovin suosittua Loimaalla. Siihen liittyviä tuotteita kyllä pyydetään hänen mukaansa myyntiin lisääntyvissä määrin, mutta kehitys on silti hidasta.
– Kyllä se perusjauhelija myy aina ja paljon. Myös kanaa menee runsaasti ja lohta silloin, kun se on tarjouksessa.
Leikkeleistä suosituinta on Lehdon mukaan peruskinkkuleike. Kasvisleikkeleiden menekki taas vaihtelee. Hän ei usko, että uudet ravitsemussuositukset tulevat juuri näkymään Loimaalla ainakaan lyhyellä aikavälillä.
– Täällä ollaan mielestäni kuitenkin siinä mielessä hyvässä asemassa, että täällä syödään melko puhdasta ruokaa.
K-citymarketin kauppias Jyrki Koenkytö sanoo ihmisiä ohjaavan ruokaostoksilla tällä hetkellä eniten hinta.
– Se on se tärkein konsultti, ja siksi broilerin suosio on kasvanut ja kokolihan laskenut. Suosituin on kuitenkin jauheliha.
”Täällä kuitenkin tiedetään, että kotimainen ruoka on
puhdasta ja siihen on totuttu luottamaan.”
Jyrki Koenkytö
Broilerituotteiden suosiota selittää Koenkydön mukaan myös se, että ne ovat usein tarjouksessa. Lisäksi hän sanoo suomalaisten suosikkivihanneksen Lauantaimakkaran olevan aina suosiossa. Sen sijaan kasvisleikkeleitä tai -proteiineja hän sanoo menevän todella vähän.
– Ne ovat aivan marginaalituote, jotka eivät juuri liiku hyllystä.
Maitotuotteista ovat uutena nousseet kaurajuomat sekä rahkat samalla kun punaisen maidon kulutus on vähentynyt. Kevyen ja rasvattoman maidon kulutus taas on pysynyt entisissä lukemissa.
Koenkytö ei usko, että uudet suositukset tulevat muuttamaan loimaalaisten ruokatottumuksia.
– Täällä kuitenkin tiedetään, että kotimainen ruoka on puhdasta ja siihen on totuttu luottamaan.
Poikkeuksen muihin kauppoihin nähden tekee Lidl, jossa vegetuotteiden suosio on noussut. Loimaan alueen myyntipäällikkö Mikko Nikander kertoo heidän tehneen määrätietoisesti toimia, jotka kannustavat kuluttajia kasvisruoan suuntaan. Hänen mukaansa Lidlin oman merkin kasviproteiinin hintoja laskettiin viime keväänä vähintään samalle tasolle tai alle vastaavien lihatuotteiden kanssa.
– Se kasvatti niiden myyntiä yli 30 prosentilla.
Nikander sanoo, että yksittäisistä kasviproteiinituotteista suosituin on tofu.
– Mutta pavut, linssit, pähkinät ja siemenet vastaavat suurta osaa kaikista myymistämme kasviproteiineista.
Hän sanoo heidän panostaneen myös hedelmä- ja vihannesosaston tuotevalikoimaan sekä esillepanoon.
– Hedelmien, vihannesten ja juuresten myynti on myös kehittynyt positiivisesti.