LOIMAA Sähköpyörätuolin avulla liikkuva loimaalainen Timo Kinnari käy usein esimerkiksi kahvilla lähialueen kunnissa vaimonsa Tiinan kanssa. Myös vaimo liikkuu sähköpyörätuolin avulla. Kahville, kauppaan ja muihin menoihin he käyttävät paikallisen taksiyrittäjän palveluita. Kinnari sanoo sen olevan helpointa, koska siellä on tutut kuskit ja autot. Siellä myös tiedetään, millaisia tarpeita Kinnarin pariskunnalla on.
– Ja kun soitan sinne, taksi on pihassa vartin sisällä, Kinnari kiittelee.
Nyt hän pohtii, millaiseksi elämä muuttuu, kun Varha yhtenäistää vammaispalvelun ja sosiaalihuollon asiakkaiden asiointi- ja vapaa-ajan matkojen taksipalvelut. Loimaan alueella siirrytään uuden sopimuksen piiriin helmikuun alusta 2025. Sen jälkeen taksi tilataan Lounais-Suomen taxidata oy:n numerosta, ja välityskeskus lähettää lähimmän ympäristöystävällisen auton, joka vastaa asiakkaan matkustusoikeutta. Jos tietää menonsa jo hyvissä ajoin, taksin voi tilata 12 tuntia aiemmin. Sen voi tilata myös lyhyellä varoitusajalla, sillä Varha lupaa auton kaupunkialueille puolessa tunnissa ja haja-asutusalueille tunnissa.
– Jos taksi lähtee vaikka Turusta, ei se ehdi millään tänne puolessa tunnissa, Kinnari kuitenkin epäilee.
Asiakkaalla on edelleen mahdollisuus myös toivetaksiin, mutta rajoitetuin ehdoin. Paikallisen kuljettajan kanssa voi sopia kyydistä, jos sitä tarvitsee arkiöisin kello 21–06 tai viikonloppuna ja arkipyhinä. Lisäksi toivetaksia voi käyttää tilanteissa, joissa asiakkaan pitää olla tiettyyn aikaan esimerkiksi rautatieasemalla, lentokentällä tai satamassa. Asiakas voi tilata toivetaksin myös siinä tapauksessa, jos hänellä on vaikkapa lippu johonkin tilaisuuteen.
Kinnarille uudistus tarkoittaa kuitenkin lisää rajoituksia.
– Tämä rajaa itsemääräämisoikeuksiani. Ennen sain valita mieleiseni taksin, nyt joudun miettimään, milloin hoidan asioitani, jos haluan jonkun tietyn palveluntuottajan.
Taksiautoilija Suvi Wirtanen puolestaan epäilee, että uudistus vähentää asiakkaiden halua ja mahdollisuutta lähteä liikenteeseen.
– Mutta säästöjähän Varha tällä tavoitteleekin, joten se varmasti toteutuu, kun ihmiset eivät enää käytä palvelua.
Varhan sosiaali- ja vammaispalveluiden ostopalvelupäällikkö Maija Santamaa sanoo, että aiemmin jokaisella kunnalla oli omanlaisensa sopimukset ja käytännöt vapaa-ajan taksipalveluille. Uudistuksen myötä halutaan yhtenäistää käytäntöjä hyvinvointialueella ja turvata Santamaan mukaan asiakkaille yhdenvertaiset palvelut. Asiakkaan tilaamien matkojen omavastuuosuus säilyy kuitenkin ennallaan. Se vastaa julkisen liikenteen maksua.
Loimaalla taksipalvelun käyttäjälle on ollut aiemmin 50 kilometrin kulkusäde, minkä puitteissa asiakas on voinut ajaa omille asioilleen vaikka Forssaan tai Auraan. Näin ovat myös Timo Kinnari ja hänen vaimonsa usein tehneet. Uudessa sopimuksessa ei kuitenkaan ole enää kilometrirajaa. Se ei silti ole asiakkaan näkökulmasta parannus, sillä uudessa sopimuksessa rajoitetaan kuntarajan ylittämisiä.
– Ohje on, että matkustusalueina ovat kotikunta, naapurikunta ja mahdollisesti toiminnallinen lähikunta. Jos menee oman matkustusalueensa rajojen yli, asiakas maksaa lopun itse, vammaispalvelujohtaja Sari Hietala selvittää muutosta.
Timo Kinnarille se merkitsee käytännössä sitä, että hänen matkustusalueensa supistuu. Kun hän on ennen voinut käydä missä vaan lähialueen kunnassa, nyt hän voi matkata vain naapurikuntiin.
– Tämä heikentää pahasti liikkumisen vapauttani, Kinnari toteaa.