ORIPÄÄN kunnan tekninen lautakunta pitää kunnallisesti kilpailutettua sekajätteenkuljetusta selvästi parempana kuin nykyistä kiinteistönhaltijan kilpailuttamaa.
Kanta ilmenee lautakunnan lausunnosta. Forssan jätelautakunnan on tarkoitus päättää sekajätteen kuljetusmallista tämän kuun aikana.
Vaihtoehtoina ovat kiinteistönhaltijan itse kilpailuttama sekajätteenkuljetus ja kunnan järjestämä. Kunnallinen malli tarkoittaisi Loimaan seudulla käytännössä sitä, että Loimi-Hämeen Jätehuolto järjestäisi ja kilpailuttaisi keskitetysti sekajätteen kuljetukset.
Oripään tekninen lautakunta katsoo pitkässä lausunnossaan muun muassa, että kunnan kilpailuttama jätteenkuljetus on kokonaisuutena arvioituna asukkaille aiheutuvien pienempien kustannusten, asiakkaiden tasapuolisen kohtelun, jätehuollon kokonaisvaltaisen kehittämisen ja toimivuuden sekä logististen etujen puolesta selvästi parempi vaihtoehto kuin kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus.
– Ei ole tarkoituksenmukaista, että monen kuljetusyrityksen autot ajavat samoja kaava-, kylä- ja mökkiteitä.
Tekninen lautakunta katsoo, että kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen siirtymisellä saataisiin aikaan todellista kuljetusten hintakilpailua, sillä sen mielestä nykyjärjestelmässä kilpailu ei toimi ja uusien yritysten tulo markkinoille on kannattamatonta.
– Sekajätteen kuljetukset kunnittain ovat yleensä 2–4 yrityksen hallinnassa, lautakunta huomauttaa ja viittaa kyselyyn, jonka mukaan vain kolme prosenttia asukkaista on hintatason tarkistamisen vuoksi vaihtanut kuljetusyritystä viiden vuoden aikana.
Oripäässä toimii kolme kuljetusyritystä, joista lautakunnan lausunnon mukaan kahden hinnat ovat muun muassa 240 litran ja 660 litran astioille samaa suuruusluokkaa.
– Palvelussa ei ole eroa, ja asukkaat ovat haluttomia kilpailuttamaan kuljetuksia. Monien luuloista poiketen nykyinen järjestelmä on käytännössä vailla kilpailua ja vuodesta toiseen melko muuttumaton, jossa yritykset ovat jakaneet sekajätteen kuljetusmarkkinat ja määräävät hinnan yksipuolisesti. Kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa hinnoista päättävät kuntien valitsemat luottamushenkilöt, lautakunta lausuu ja huomauttaa, että Oripäässä on tällä hetkellä uusille asiakkaille yksi edullisempi kuljetusyritys, jonka hintataso on lähempänä kuntien kilpailuttamia hintoja.
Lautakunnan mukaan nykyisessä järjestelmässä esimerkiksi mökkiläisiä ja haja-asutusta palvelevia aluekeräyspisteitä ei kukaan kehitä suunnitelmallisesti.
Kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen piirissä on noin kaksi kolmannesta suomalaisista, joten lautakunnan mielestä kyse ei ole uudesta tai erityisiä riskejä tai haittoja aiheuttavasta kuljetusjärjestelmästä.
– Jätteenkuljetuksen työllistävä vaikutus ei ole suuri, ja se ei juurikaan muuttuisi.
Sen mukaan jätehuoltomääräykset antavat joustoa muun muassa astiakokoon ja tyhjennysväleihin myös kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa.
Lautakunta katsoo, että kunnan järjestämällä jätteenkuljetuksella olisi myönteinen vaikutus roskaantumisen vähenemiseen, koska suurempi osa asuinkiinteistöistä olisi liittynyt kuljetusjärjestelmään.
Lautakunnan näkemyksen mukaan kunnan järjestämä jätteenkuljetus vaikuttaisi myönteisesti myös viranomaisten asemaan, sillä nykyisessä järjestelmässä jätteenkuljetukseen liittymisen valvonta on työlästä, kallista ja melko mahdotonta toteuttaa.
Loimaalla kaupunginhallitus ja lupajaosto ovat lausuneet jo aiemmin sekajätteenkuljetusjärjestelmästä.
Kaupunginhallitus asettui lausunnossaan sille kannalle, ettei nykyistä kiinteistökohtaista kuljetusjärjestelmää ole tarpeen muuttaa. Hallituksen mielestä nykyinen kuljetusmalli on toimiva ja koko kaupungin alueen kattava. Sen sijaan lupajaosto oli valvovana viranomaisena varauksellisempi lausunnossaan (LL 6.2.).