Dinoliftin uusi toimitusjohtaja aistii käännettä parempaan

0
Dinoliftin edeltävä toimitusjohtaja Karin Godenhielm ja nykyinen toimitusjohtaja Petter Rönnlöf. Turkulaiselle Rönnlöfille Loimaa ei ollut entuudestaan tuttu paikka muuta kuin suunnistusharrastuksen kautta. Viimeisen kuukauden aikana hän on tutustunut Loimaan keskustan miljööseen muun muassa juoksulenkeillään.

LOIMAA Tarina kertoo, että Dinoliftin uusi toimitusjohtaja Petter Rönnlöf on nähty työskentelemässä myös firman tuotannon puolella, esimerkiksi asentamassa henkilönostinten osia.

Helmikuun alkupäivinä tehtävässään aloittanut Rönnlöf todistaa huhut todeksi: hän on ollut tuotannossa yhteenlaskettuna noin viikon verran.

– Käytäntöni on se, että olen alussa mahdollisimman paljon mukana tuotannossa.

Se edesauttaa paitsi oppimista, myös tutustuttaa firman käytäntöihin. Esimerkiksi maanantaiaamupäivän hän vietti lähtötarkastuksen puolella.

– Hitsaamaan en ole päässyt, Rönnlöf naurahtaa ja arvelee sen olevan parempi niin.

Rönnlöf seuraa toimitusjohtajan tehtävässä Karin Godenhielmiä , joka on viimeksi toiminut tehtävässä vuodesta 2019 saakka. Godenhielm jatkaa yrityksessä hallituksen jäsenenä ja toisena omistajana (LL 3.3.).

Godenhielm pitää uuden, talon ulkopuolelta tulevan toimitusjohtajan palkkaamista yrityksen omistajastrategian mukaisena.

– On selvää, että joka hetkeen on oltava oikea vetäjä.

Hän arvioi itse olleensa tehtävään oikea henkilö, kun katsoo viisi vuotta taaksepäin. Sinä aikana Raikkolan tehtaaseen investoitiin ja sinne keskitettiin hitsaus. Yritys on ponnistellut Pohjois-Amerikan vientiin ja aloittanut digitalisoinnin eri muodoissaan.

Taloudellisesti mennyt viisivuotiskausi on ollut kaksijakoinen. Siihen on mahtunut markkinoiden ylikuumentumista ja sitä seurannutta aallonpohjaa, energiakriisiä, Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja korkojen nousua, jolla on vaikutusta esimerkiksi rakennuskoneiden vuokrausmarkkinoihin.

– Nyt on se vaihe, että eletään kuumimpien vuosien jälkeistä niin sanottua krapulaa, Godenhielm pohtii.

Hänen mielestään tuleville vuosille Dinolift tarvitsee erilaista johtajuutta.

– Petterissä on samaa kuin itsessäni eli asiakaskeskeisyyttä, ja hän näkee myyntityön tärkeyden. Hänellä on parempaa johtajaosaamista viedä asiat käytäntöön, saada homma pyörimään.

Rönnlöf hahmottaa tilanteen niin, että viimeiset viisi vuotta Dinoliftillä on jouduttu luovimaan markkinoiden armoilla ja jatkossa tätä riippuvuutta pyritään vähentämään. Se voi tapahtua esimerkiksi uusilla asiakkuuksilla, jotka auttavat tasoittamaan pahimpia kuoppia.

Vuonna 1996 diplomi-insinööriksi valmistuneella Rönnlöfillä on aiempaa työkokemusta niin valmistavan teollisuuden puolelta kuin kansainvälisestä myynnistä. Pienenä, joskin ajankohtaisena yksityiskohtana voi mainita, että hän aloitti työuransa räjähdysaineita valmistavassa Forcitissa.

Rakennusalalta hänellä on kokemusta muun muassa sandwich-elementtivalmistuksesta Paroc Panel Systemsistä. Hän toimi yrityksen myyntijohtajana vuosina 2005–2012.

– Silloin näin ensimmäisen ison laman rakennusalalla.

Rönnlöf kertoo kyseisinä vuosina osaamisen joutuneen koetukselle ja hänelle iskostuneen sen, kuinka tärkeitä ovat asiakasläheisyys ja -yhteistyö.

– Silloinhan on helppo myydä, kun menee hyvin. Huonoina aikoina hyvät asiakassuhteet erottuvat huonoista.

Uusia asiakkaita ja kasvua Dinolift tavoittelee muun muassa Pohjois-Amerikasta, jossa yhtiö on pyrkinyt vahvistamaan jalansijaansa viime vuosina.

Dinoliftilla on suhtauduttu maltillisesti Yhdysvaltain uuden presidentin Donald Trumpin puheisiin tuontitulleista, jotka toteutuessaan vaikuttaisivat myös Dinoliftin henkilönostinten kilpailukykyyn Yhdysvaltain markkinoilla.

Godenhielm linjaa, ettei nostinvalmistaja voi säntäillä jokaisen puheen perässä vaan sen on mietittävä rauhallisesti omaa tekemistään. Hän myös muistuttaa, että tähän saakka Dinoliftin pienasiakkaat USA:ssa ovat reagoineet myönteisesti Trumpin valintaan presidentiksi: heidän odotuksissaan on muun muassa talouskasvua ja yritysverotuksen alentamista.

– Isossa kuvassa riskikerroin on kuitenkin valtava.

Pohjois-Amerikka käsittää myös Kanadan, ja se on yksi kohdemaista, jonne Dinolift tähyää seuraavaksi.

Taloudellisesti viime vuosi oli Dinoliftille huono, ja noin 185 henkeä työllistävä yritys on joutunut sopeuttamaan väkeään, osin aina näihin päiviin saakka.

Godenhielm korostaa, että yrityksen perusta on vakaa ja kyse on vakavaraisesta yhtiöstä.

– Tämä homma on kestävyysjuoksua, ja rakennamme kestävää kasvua pidemmälle ajalle.

Vaikka Dinoliftilla tarvitaan Godenhielmin mukaan erilaista otetta ja johtajuutta, hän korostaa, ettei uuden toimitusjohtajan palkkaamisessa ole kyse saneeraamisesta.

– Me emme ole kriisiyhtiö, ja tämän olen sanonut myös henkilöstölle.

Rönnlöf jatkaa, ettei hänkään hakenut saneeraajan tehtävää, vaikka hänellä on siitäkin kokemusta aiemman työuransa varrelta.

– Tämä ei ole saneerauspaikka, ja se oli alusta alkaen selvää.

Tämänhetkistä suhdannetta katsottaessa Godenhielm sanoo yrityksen tilauskannan olevan parempi kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana.

Rönnlöf arvioi, että varovainen käänne parempaan on tapahtunut.

– Seuraavat kuukaudet ovat tärkeitä. Kevään myynti on ratkaisevaa, sillä syksyn myynnillä ei vuotta enää pelasteta.

 

Kuka?

Petter Rönnlöf

Henkilönostimia valmistavan Dinoliftin toimitusjohtaja.

Syntynyt vuonna 1969, kotoisin Paraisilta.

Asuu Turussa.

Kouluttautunut diplomi-insinööriksi Åbo Akademissa.

Perheeseen kuuluvat vaimo ja kolme lasta.

Harrastaa suunnistusta, viisinkertainen ironman-triathlonisti.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän