
LOIMAA/POIKKITIE Citikkahuoltoa pyörittävä Timo Julkunen on laajentanut viime vuoden elokuussa merkkihuoltorepertoaariaan, kun hän otti ranskalaisten Citroënin ja Peugeotin rinnalle saksalaisen Opelin. Hän sanoo ehdotuksen tulleen maahantuojalta.
– Haluan myös tarjota töitä paikallisille, ja samalla varmistettiin, että niitä on jatkossakin, Julkunen taustoittaa ratkaisuaan.
Tähän saakka hän on pitänyt asiasta melko matalaa profiilia, sillä uuteen merkkiin on haluttu tutustua rauhassa. Merkkikorjaamolle pitäisi olla kuitenkin kysyntää, sillä Julkunen sanoo Opeleita olevan Loimaan talousalueella paljon. Hänen mukaansa alle kymmenenvuotiaita autoja on noin 600.
– Käytännössä Opel tuplaa meidän autokantamme, koska niitä on täällä saman verran kuin citikoita ja peugeotteja yhteensä, hän kertoo.
Uusi merkki tulee näkymään myös työntekijäpuolella, sillä Julkunen on aikeissa palkata yhden asentajan lisää. Tällä hetkellä hallissa työskentelee kolme työntekijää. Itse hän tekee korjaamohommia tarvittaessa, mutta pääasiassa hänen aikansa menee muihin töihin. Lisäksi vastaanotossa ja toimistossa työskentelee Julkusen vaimo Annu.

Merkkihuoltostatuksesta huolimatta Timo Julkunen korjaa muitakin merkkejä, sillä pari vuotta sitten Citikkahuolto liittyi Eurorepar Car Service -monimerkkihuoltoketjuun, jonka huollot ja varaosat on tarkoitettu kaikille automerkeille ja -malleille.
Julkunen sanoo, että pääasiassa huoltoon tulevat autot ovat kuitenkin Fiat-konserniin kuuluvia tai esimerkiksi Toyotan uudemman malliston pakettiautoja ja vanhempia japanilaisia.
– Ja näin keväisin on paljon matkailu- ja pakettiautoja huollossa.
Suurin osa asiakkaista ovat Julkusen mukaan Loimaan alueen ulkopuolelta. Säde on noin 50 kilometriä, mutta asiakkaita tulee myös Helsingistä. Annu Julkunen sanoo, että muualta tulleet ovat kiitelleet edullisempaa hintatasoa.
– Se on ollut myös valttimme.
Pitkän kokemuksensa turvin Timo Julkunen tietää, että ajoneuvojen elinkaari on tänä päivänä huomattavasti lyhyempi kuin ennen.
– Maalivikoja ja ruostevaurioita alkaa olla hälyttävän paljon. Moottorit taas eivät tahdo kestää kuin kymmenisen vuotta ja enimmillään 200 000 kilometriä.
Sähköautoissakin on omat rahareikänsä, vaikka huoltokustannukset ovatkin niissä edullisemmat.
– Niissä kuluvat alustan nivelet sekä renkaat. Lisäksi jarrut jumittavat ja niitä joutuu huoltamaan.
Autoalalla on myös yksi iso ongelma, joka on alkanut konkretisoitua Suomessa.
– Uusia autoja on myyty todella vähän viimeisen kolmen vuoden aikana. Se tarkoittaa sitä, että meiltä loppuu vähän käytettyjen ja ajettujen autojen saatavuus. Tämä huolettaa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia uutta autoa.