LOIMAA Pekka Elo aloitti syyskuussa Vilakone oy:n toimitusjohtajana. Espoossa asuva Elo on melko tuore mies talossa, mutta edennyt lennokkaasti työtehtävissään. Wihuri Tekninen Kauppa valitsi Elon helmikuussa Willen vientijohtajaksi, ja vain puoli vuotta myöhemmin hänet nimitettiin Vilakoneen johtoon.
Vientijohtajan työkintaat toimitusjohtajan saappaisiin vaihtanut Elo on tyytyväinen, että ehti talven aikana tutustumaan ihmisiin. Toimitusjohtajana hänen kokonaisvastuunsa kasvaa ja etenkin tuotannon puoli Loimaalla sekä kokoonpano Venäjällä tulivat hänelle uutena kenttänä.
– Tai ei ihan uutena, mutta lisänä muihin tehtäviin.
Loimaalta toimitusjohtajan löytää keskimäärin neljänä päivänä viikossa.
– Kyllä täällä täytyy olla läsnä, ja mielelläni tänne tulenkin.
VIENNIN johtaminen on ollut Elon työuraa leimaava tekijä. Etenkin vientiverkostojen rakentaminen ja viennin kehittäminen ovat Elon sydäntä lähellä. Hän on tekijäihminen, joka on valmis heittäytymään omalle epämukavuusalueelleen saadakseen näkyviä asioita aikaan.
Wille on tunnettu ja tunnustettu monitoiminen ympäristönhuoltolaite. Sen markkinaosuus on kotimaassa korkea ja Pohjoismaissakin hyvä. Itse asiassa Willeistä jo joka toinen lähtee ulkomaille.
– Lähtötilanne on hyvä, mutta nopeaa, orgaanista kasvua on vaikea Suomessa saada. Siksi näemme Willellä kasvumahdollisuuksia valikoiduilla vientimarkkinoilla.
Uusien vientimarkkinoiden avaaminen ei tapahdu käden käänteessä. Tuore toimitusjohtaja kiertää kysymyksen kasvutavoitteista ja uusista vientimaista toteamalla uusien markkina-alueiden olevan samantyyppisiä kuin nykyiset, Pohjolan suuret vientikohteet.
WILLE ON ketterä, neljän vuodenajan ympäristönhoitokone, joten vuodenaikojen vaihtelu liittynee myös uusiin vientimaihin. Mutta mitä, jos vuodenajat eivät ole tulevaisuudessa enää entisellään? Ilmasto lämpenee, ja siihen on myös Willen reagoitava.
– Tälläkään toimialalla ei päästä karkuun ilmastonmuutosta. Todennäköisesti kylmät talvet ja lumipeite vähenevät pohjoisella pallonpuoliskolla. Willen laitteet ovat erinomaisia lumenpoistossa, mutta meidän täytyy kehittää uusia toimintoja, jotka ovat uudessa maailmantilassa hyviä.
Juuri lanseerattu Delta-sarja on Elon mukaan ottanut ison harppauksen teknologisesti, digitaalisesti ja visuaalisesti. Hän haluaakin nähdä yrityksen kehityksen aallonharjalla, teknologisten ratkaisujen eturintamassa.
– Meidän pitää pysyä hereillä ja olla koko ajan kaksi askelta edellä sitä, mitä maailmalla tapahtuu. Jos yritys ei yhtään uudistu tai pysty tuomaan uutta markkinoille, sille käy huonosti.
Pieni yritys on ketterä tekemään nopeita ratkaisuja, mutta Elo näkee toiminnassa fokusoimisen varaa.
– Meidän pitää herätä paremmin siihen, että asiakkaiden ja markkinoiden tarpeet määrittävät, mihin suuntaan Willen koneita ja Vilakonetta yhtiönä pitäisi hoitaa. Olemme keskittyneet koneisiin, mutta markkinoiden ja asiakkaiden näkökulmaa on lisättävä yhtiön avaintekijöinä. Ei näitä koneita nytkään ole tyhjiössä tehty, mutta näen, että tässä asiassa pystymme olemaan vielä parempia.
Brändäyksellä on suuri merkitys kasvutavoitteiden saavuttamisessa. Elo ottaisi oppia tässäkin asiassa kansainvälisiltä kentiltä.
– Ruotsalaiset osaavat brändätä vaikka sukat ja alushousut. Näen, että brändäyksellä pystytään tuomaan tuotteelle lisäarvoa.
VILAKONE on vahvasti loimaalainen yritys nyt ja myös tulevaisuudessa, Elo vakuuttaa. Vilakoneella on paikallista tuotantoa ja myyntipiste Venäjällä ja maahantuoja Kanadassa, mutta Willen sydän sykkii varsinaissuomalaisessa maalaispitäjässä. Elon mukaan juuri se on yrityksen vahvuus.
– Vilakoneella on pitkä, ansiokas ja menestyksekäs historia Loimaalla. Minun päässäni se on merkki siitä, että asioita on tehty oikein ja systemaattisesti.
Loimaalla työskentelee 130–140 ihmistä, joista suuri osa asuu paikkakunnalla. Elo kuvailee henkilöstöä sitoutuneeksi ja kokeneeksi. Talossa on tekemisen meininki.
Tulevaisuudessa talo voi tarjota työtä vielä useammalle.
– Jos ja kun onnistumme viennin kasvattamisessa, uskon, että Vilakoneen Loimaan toimintoja on mahdollista kasvattaa. Kun myynti lisääntyy, tarvitaan lisää henkilökuntaa ja mahdollisesti lisäinvestointeja.
KUKA?
Pekka Elo
Syntynyt Porissa, asuu kolmilapsisen perheensä kanssa Espoossa.
48-vuotias.
Opiskellut Yhdysvalloissa, suorittanut valtiotieteiden maisteritutkinnon Ruotsissa Lundin yliopistossa.
Työskennellyt vuosia ulkomailla eri työtehtävissä.
Suomen maajohtajana Unisport-Saltexilla 4,5 vuotta ennen Wihurilla aloittamista.
Willen vientijohtaja helmikuusta, nimettiin Vilakoneen toimitusjohtajaksi 10. syyskuuta.