Vihannonkulmaan aukeaa pian hotelli ja galleria

0
Markku Mäkitalo viehättyy historian havinasta. Boutique Hotel Vihannonkulman sisustuksessa yhdistellään Vihannon perikunnan kalustoa ja kirpputorilöytöjä.

LOIMAA Auto- ja Koneliike K. Vihannolla moni on käynyt asioimassa, mutta Olli Vihannon yksityisasunnon puolelle harva loimaalainen on päässyt. Markku Mäkitalo sekä hänen tyttärensä Laura Lankinen ja Anu Varis voivat todeta päässeensä, tosin eivät Vihannon elinaikana.

Ryhdikäs Vihannonkulma kiinnitti Mäkitalon huomion jokunen vuosi sitten, kun hän rakensi vieressä Kirjakulmaa. Vanhat korjauskelpoiset rakennukset vetävät häntä puoleensa.

Tottahan Mäkitalo Vihannon kauppiassuvun tiesi, mutta hän mietti samaa kuin moni muukin kaupungilla. Miltähän noiden seinien sisäpuolella näyttää? Ja kiinnostaako se enää omistajia itseään? Entäpä jos ei, mitä Vihannonkulmalle sitten käy?

Aikansa tyhjiä ikkunoita katseltuaan Mäkitalo otti yhteyttä perikuntaan ja neuvotteli kiinteistön itselleen. Ilokseen ja toisaalta kauhukseen uusi omistaja sai todeta, ettei kiinteistöön ollut kajottu Vihantojen poismenon jälkeen. Aika oli kuin pysähtynyt.

Kellosepäksi kutsuttiin arkkitehti Hannu Vaisto. Hän sai tehtäväkseen sorvata yhdeksän huonetta käsittävän hotellin, jossa kunnioitetaan 50- ja 70-luvun henkeä.

Vaistolle ja myöhemmin kehiin astuneelle sisustussuunnittelija Anna-Kaisa Melvakselle annettiin yksi tiukka reunaehto: yläkerran takkahuoneeseen ja saunaosastoon tai keskikerroksen alkuperäiseen kylpyhuoneeseen ei saa kajota sormellakaan.

Kaiken muun Vaisto ja Melvas kävivätkin läpi.

Boutique Hotel Vihannonkulmassa on yhdeksän huonetta, jotka henkivät kolmea teemaa: Nordic, Classic ja Retro. Kaikissa tiloissa on käytetty Timberwisen tuotteita.

Markku Mäkitalo on Timberwisen toimitusjohtaja, Laura Lankinen brändijohtaja. Anu Varis on toiminut eri vastuutehtävissä.

Perheyrityksensä lisäksi kolmikko halusi nostaa jalustalle muita kotimaisia yrityksiä ja tuotteita, joita on ripoteltu Satakunnankadun ja Turuntien kulmauksessa sijaitsevan hotellin tiloihin.

Hotellissa on kaikki valmiudet itsepalveluperiaatteella majoittumiseen. Toisaalta mikään ei estä pitämästä vastaanottoa.

Varis ja Lankinen korostavat, että innokkaan yrittäjän löytyessä hotelli taipuu monenlaiseen liikeideaan ja ravintola- tai kahvilapalveluille miljöö olisi erinomainen. Tien toisella puolella olevan Loimirannan vuokraus on niin ikään mahdollista.

Aamupala järjestyy alkuun paikallisten ravitsemusyrittäjien kautta. Kahvia ei kuitenkaan vielä kannata laittaa tippumaan, sillä kesän varauskalenteria ei ole avattu.

Kesäkuun alussa Timberwise Housessa pidetään kutsuvierastilaisuus. Viralliset avajaiset ja avoimien ovien päivä järjestetään hieman myöhemmin.

Mäkitalo, Lankinen ja Varis uskovat, että Boutique Hotel Vihannonkulma – Timberwise House löytää asiakkaansa. Heidän mukaansa kokonaisuus puhuttelee suunnittelijoita, arkkitehtejä ja kuluttajia, Loimaa taas matkailijoita, niin lennokkaalta kuin se paikkakuntalaisen korvaan kuulostaakin.

– Loimaa ei tunnu niin kiinnostavalta loimaalaisesta, mutta kun tuo tänne jonkun ulkopaikkakuntalaisen, hän katsoo Loimaata ihan eri silmin, Lankinen tietää.

– Toivomme, että tämä herättää myös paikkakuntalaisten kiinnostuksen. Vihannonkulmassa on aina ollut sellaista mystiikkaa, sinne ei ole ollut avoimia ovia, Varis lisää.

Siskokset ovat suhtautuneet kunnianhimoisesti hankkeeseen. He tietävät, miten tärkeä kohde on heidän isälleen, mutta kiinteistön historian vaaliminen on tuntunut myös heistä oikealta.

Valtavaa saneerausta voi hyvällä syyllä kutsua kotiseutu- tai kulttuuriteoksi. Sitä alleviivaa Mäkitalon paljastus:

– Jaakolan Pirkon kanssa olen sopinut, että hän tuo omistamansa Alpo Jaakolan taideteokset viereiseen liiketilaan, johon on oma sisäänkäynti.

Ja kuten toisaikaisempikin taiteenharrastaja ymmärtää, taiteilijan siskon galleria ei ole mikään vähäpätöinen juttu.