VR ja kunnat jatkavat neuvotteluja junavuorojen mahdollisesta lisäämisestä Turun ja Toijalan väliselle rataosuudelle (LL 28.6.).
VR-Yhtymän matkustajaliikenteen suunnittelujohtajan Juho Hannukaisen mukaan liikennettä voi tulla lisää, jos alueen kunnat sitoutuvat maksamaan uudet vuorot.
– Jos asiat etenevät nopeasti, uusia vuoroja voitaisiin alkaa ajaa jo vuoden 2024 alussa. Ratakapasiteettia haetaan Väylävirastolta, joka tarvitsee liikennöintisuunnitelmat viimeistään huhtikuussa, Hannukainen sanoo.
Hänen mukaansa kuntien kanssa keskustellaan vuorotarjonnan lisäksi pysähdyspaikkojen lisäämisestä.
– Mahdolliset uudet seisakkeet rakentaa Väylävirasto. Sen tehtävänä on myös sovittaa liikennöijien tarpeet kapasiteettiin. Rataosuushan on yksiraiteinen, ja sillä kulkee henkilöliikenteen lisäksi myös tavaraliikennettä.
Hannukaisen mukaan VR on hankkimassa uutta lähijunakalustoa, mutta Turun–Toijalan radalla ensi vaiheessa kyseeseen tulisi kaukojunakalusto, jonka käyttöä voisi tehostaa.
Nyt Loimaalta pääsee kaukojunakyydillä Tampereelle ja Turkuun viikonpäivästä riippuen 6–8 kertaa päivässä. Turku–Toijala-radan nykyinen vuorotarjonta perustuu lipputuloihin lukuun ottamatta Rovaniemen yöjunaa, joka on liikenne- ja viestintäministeriön ostamaa tarjontaa.
Kunnille koituvien kustannusten määrä riippuu muun muassa valittavasta lisätarjonnan määrästä ja aikataulurakenteesta. Ne jakautuvat asukasluvun ja rataosuuden perusteella.
VR lisää lähiliikennetarjontaa tässä kuussa Tampereen seudulla kuntien tilaamana yli kaksinkertaiseksi. Yle uutisoi, että lisävuorot maksavat Tampereelle arviolta 317 000, Nokialle 269 000, Akaalle 223 000 ja Lempäälälle 124 000 euroa vuodessa.
Hannukaisen mukaan VR:n väki ja Loimaan seudun kuntajohtajat kokoustavat juna-asioissa seuraavan kerran syys-lokakuun vaihteessa.