LOIMAA Vaikka pitkä kauppiaan ura alkaa tuntua jo kropassa, diplomikauppiaan arvonimen huhtikuussa saanut Mari Koenkytö ei silti vaihtaisi päivääkään pois. Ei vaikka kauppiaana ollaan vuorokauden ympäri.
– Vuodet ovat menneet todella nopeasti, hän kiittelee.
Ensimmäisen kaupan Mari ja Jyrki Koenkytö saivat Turun Aninkaistenkadulta, samaan aikaan, kun perheen esikoinen syntyi vuonna 2001. Kun ensimmäinen vuosi alkoi olla täynnä, heille tarjottiin uutta kauppapaikkaa Loimaalta, Jyrkin syntymäkaupungista. Kaupan pitäminen Loimaalla tuntui alusta asti luontevalta, sillä olihan Jyrkin isovanhemmat pitäneet aina 50-luvulta 70-luvulle Talouskauppaa Haaralla.
K-supermarketin ohjaimissa pariskunta viihtyi 10 vuotta, jonka jälkeen seiniä laajennettiin ja Loimaa sai oman Citymarketin.
– Syksyllä siitä tulee 21 vuotta, kun aloitimme Loimaalla, Mari laskeskelee.
VUOSIEN saatossa kaupan ala on kokenut suuria muutoksia. Kun Koenkydöt aloittivat, sosiaalisesta mediasta ei ollut kuullut vielä kukaan. Nyt päälle viisikymppiset kauppiaat ovat tehneet kohdennettua markkinointia eri kanavissa jo pitkään.
Mullistuksen on kokenut myös tilausjärjestelmä, sillä enää ei tarvitse istua puhelimen ääressä tekemässä tilausta esimerkiksi leipomoihin tai liha- ja hedelmämyyjälle. Tietojärjestelmä kun pitää tarkkaa lukua siitä, mitä milloinkin tarvitaan ja missä määrin.
– Me tiedämme koko ajan reaaliaikaisesti, kuinka paljon hyllyssä on tavaraa, Mari selittää.
Se helpottaa kaupan arkea huomattavasti, sillä elintarvikepuolella on myynnissä vuodenajasta riippuen noin 20 000 artikkelia. Myös aikaa vapautuu, mikä tarkoittaa enemmän kontakteja asiakkaiden kanssa myymälän puolella.
Silti täysin koneiden varaan ei kaikkea voi jättää.
– Kyllä edelleen voi käydä niin, että jotain tuotetta tuleekin liikaa tai liian vähän, Jyrki sanoo ja toteaa, että kaikki tilausehdotukset menevät yhä ihmisen valvovien silmien kautta.
Digitaalisuus on vapauttanut aikaa myös hinnoittelusta, kun jokaista tuotetta ei merkitä enää erikseen lapulla.
– Sähköinen hintanäyttö takaa sen, että hyllyssä ja kassalla on sama hinta, Mari sanoo.
TIIVISTÄ työtahtiaan pariskunta keventää monin keinoin. Arki-iltoina he lähtevät usein kannustamaan kotikaupunkinsa urheilujoukkueita voittoon.
– Siinä unohtuu mukavasti rankka työpäivä, kun menee illalla hallille, Mari naurahtaa.
Myös ulkomaanmatkat joko perheen tai muiden kauppiaiden kanssa auttaa irrottautumaan työstä. Vieraista maista haetaan myös inspiraatiota ja ideoita, joita sovelletaan omassa kaupassa asiakkaiden toiveiden mukaisesti.
Viimeiset pari vuotta Koenkydöt ovat istuneet tiiviisti opintojen ääressä, kumpikin tahoillaan. Jyrki kehaisee juuri läpäisseensä onnistuneesti linja-autokortin insinööriajon, kun Mari on puolestaan ahkeroinut Jyväskylän yliopistossa K-kauppiaille räätälöidyssä johtamistaidon koulutuksessa.
He kannustavat myös henkilökuntaansa kouluttautumaan. Mari sanookin, että tällä hetkellä 11 työntekijästä kaksi opiskelee, toinen esimieheksi ja toinen hedelmä- ja vihannespuolen mestariksi.
– Pidän sitä todella tärkeänä, että heillä on mahdollisuus kouluttautua työssään.
ILMAN vaadittavia koulutuksia Mari Koenkytö ei olisi myöskään voinut saada diplomikauppiaan arvonimeä. Tänä vuonna se myönnettiin 13:lle, kun yhteensä ammatissaan toimivia diplomikauppiaita on 129. Arvonimeä on myönnetty vuodesta 1952 lähtien.
Monien koulutusten lisäksi takana pitää olla pitkä ja menestyksekäs kauppiaan ura. Arvonimen myöntää hakemusten perusteella K-kauppiasliitto.
VIIME vuonna pariskunta teki yhdeksän vuoden jatkosopimuksen Keskon kanssa, joten aivan vielä hanskoja ei olla lyömässä tiskiin. Laajentumiseen liittyviäkin haaveita on ilmassa, mutta niistä ei vielä julkisesti hiiskuta.
– Tämä tontti on kuitenkin rakennettu täyteen, mutta meillä on pari muuta korttia takataskussa, kauppiaspariskunta sanoo arvoituksellisesti.