LOIMAA/SATAKUNNANTIE Huhtikuun alussa aloitettu Satakunnantien peruskorjauksen ensimmäinen pätkä on saatu päällystettä vaille valmiiksi. Maisemarakennus Viitanen oy:n vastaava mestari Sami Elo sanoo, että kiinteistöt on jo kiinnitetty uuteen vesijohtoon.
Työt lähtivät liikkeelle Aleksis Kiven Kadun päästä ja ovat edenneet Kurjenmäen sillan kohdalle.
– Olemme saaneet valmiiksi noin 40 prosenttia, Elo toteaa.
Tähän mennessä on uusittu vesihuolto ja katurakenteet sekä asennettu reunakivet. Elon mukaan ensi viikon alussa asvalttiurakoitsija vetää pohjamassan ajoradalle ja kevyen liikenteen väylälle saadaan samalla ehkä jo asvaltti.
– Näistä tulee vielä hiukan häiriötä asukkaille ja kiinteistönomistajille. Tähän saakka kaikki ovat onneksi olleet hyvin myötämielisiä, josta iso kiitos.
TÖIDEN edetessä vastaan ei ole Elon mukaan tullut mitään normaalista poikkeavaa.
– Aina vanhoilla kaduilla on tietenkin sellaista, mitä ei näy kartoissa, esimerkiksi tonteilta tulevia putkia. Ne on nyt kuitenkin rakennettu kiinni vesijohtoverkkoon.
Vanhojen putkien hän toteaa olleen pääasiassa jo tiensä päässä.
– Ihan hyvä aika oli tehdä tämä remontti.
SUURIN työmaa on parhaillaan pumppaamon ympärillä Kurkijoen sillan tietämillä. Sami Elo sanoo heidän tekevän valmistelevia töitä, jotta pumppaamo saadaan käyttöön ja viemärit liitettyä siihen.
– Sitten pääsemme rakentamaan runkolinjaa kohti Turuntietä.
Elon mukaan tuleva pätkä on hitaampi ja työläämpi kuin alkuvaihe, sillä runkolinjan keskisyvyys on noin neljässä metrissä.
– Se on aina hankalampaa, mitä syvemmällä ollaan.
Kiinteistönomistajille se tarkoittaa pidempiä käyttökatkoja kulkemiseen työn hidastuessa. Elo kuitenkin sanoo, että niistä keskustellaan kaikkien kanssa erikseen.
– Koitamme myös järjestää väliaikaisia parkkipaikkoja.
LOIMAAN kaupungin vesilaitoksen johtaja Kimmo Virta ja kaupungininsinööri Osmo Hongisto kertovat, että tilaajan näkökulmasta työt ovat edistyneet ilman suurempia ongelmia. He sanovat urakan olevan kuitenkin sen verran iso, että alkuperäisiin suunnitelmiin tulee aina muutoksia ja järjestelyjä.
Reilun vuoden kestävän urakan aikana saneerataan koko vesihuolto eli vesijohdot, viemärit sekä hulevesijärjestelmät. Lisäksi Satakunnantien poikkileikkausta muutetaan ja rakenteita uusitaan. Kevyen liikenteen väylät tulevat nyt molemmille puolille ajotietä. Korjattavan katuosuuden pituus on noin 900 metriä (LL 25.3.2023).
Suunnitelman mukaan urakan on määrä valmistua toukokuussa 2024, joka on edelleen tavoiteaikataulu.
– Kokonaisvalmistumisaika pitäisi pitää paikkansa, mutta se on kuitenkin aina riippuvainen talven keleistä. Pyrimme saamaan sen ajoissa valmiiksi, Sami Elo sanoo.
Juttua on korjattu 28.7. klo 6.26. Kurjenmäen silta on korjattu tekstistä ja kuvatekstistä Kurkijoen sillaksi.