”Parhaimmillaan teos on alkuperäisenä näyttelyssä. Loimaan kaupunki voisi harkita siitä pysyvää nähtävyyttä.”
Näin kirjoittaa Harri Römpötti Suomen Kuvalehdessä julkaistussa arviossaan, joka käsittelee loimaalaisen kuvanveistäjän Sakari Peltolan hiljattain julkaisemaa Zonin tarina –kirjaa.
Kirja pohjautuu Peltolan erittäin vaikuttavaan kivestä veistettyyn The Story of Zon -sarjakuvaan, joka oli esillä Loimaan kaupungintalon tiloissa viime vuonna (LL 9.6.2022) ja veti paikalliseksi taidenäyttelyksi paljon väkeä.
Yli tuhat osaa sisältävä ja yli 15 000 kiloa painava kivisarjakuva on leukoja loksauttava taide-elämys. Zon-nimisen, yhteiskunnan rattaissa rimpuilevan henkilön elämänkaarta kuvaileva teos sisältää hämmästyttävän tarkkoja yksityiskohtia ja on vahvasti yksilön puolella. Sympaattiseen ja jossain määrin surumieliseen Zoniin on monen varmasti helppo samastua.
Näyttelyyn tutustuneena on erittäin helppoa olla samaa mieltä Römpötin kanssa: Zonin kivinen tarina sopisi mainiosti nähtävyydeksi Loimaalle, jolla on mainetta paitsi urheilu- myös kulttuurikaupunkina ja on tunnettu kivenjalostusteollisuudestakin. Peltolan Zon-kivisarjakuvaa voisi hyvällä maulla käyttää myös kaupungin markkinoinnissa.
Teos toimii parhaiten kokonaisuutena eikä mittasuhteidenkaan takia sovi esille ihan mihin tahansa tilaan. Römpötin ehdotusta kannattaa silti pohtia ihan vakavasti. SHa