Polttoaineiden hintahuippu koettiin vuoden 2022 kesäkuussa, kun tankatessa joutui maksamaan kovimmillaan yli 2,5 euroa litralta. Samaan aikaan, kun maalla asuvilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tankata, Suomen valtion ja öljy-yhtiöiden kassat kilisivät iloisesti.
Liikennepalvelukauppiaat ry:n vuosi sitten julkaiseman raportin mukaan valtion bensiinistä ja dieselistä saatava verotulo kasvoi vuonna 2022 yli 250 miljoonaa euroa vuoteen 2021 verrattuna. Siitäkin huolimatta, että nesteiden myynti aleni ja niistä saatava polttoainevero jäi 150 miljoonaa euroa pienemmäksi. Asiaa selittää suurempi arvonlisäveron kertymä, jota saatiin ennakoitua enemmän huippukalliin polttoainelitran vuoksi.
Autoilu onkin ollut Suomessa perinteisesti kohde, josta voi kerätä mitä mielikuvituksellisempia veroja. Niitä kun maksetaan autoa ostaessa, maahantuodessa, tankatessa, huollettaessa ja vakuutuksia maksettaessa. Lisäksi maksetaan ajoneuvoveroa ja dieselautoista erikseen käyttövoimaveroa. Vuosittainen veropotti on yli kahdeksan miljardia euroa.
Maaseudulla asuvalle oman auton käytölle ei ole vaihtoehtoja. On myös turha haaveilla, että verot vähenisivät, sillä siihen ei yhdelläkään hallituksella ole varaa. Eikä myöskään halua, sillä eihän kukaan hullu hyvää lypsylehmäänsä ehdoin tahdoin lopeta.